Thursday, April 07, 2016

Lagi Kisah Ayah

Assalamualaikum

Saya harap tidak ada yang jemu membaca cerita ayah. N3 cerita ayah boleh dijadikan sebagai dairi. Sebelum ini kalau ayah datang ke rumah belum pernah ada apa2 yang berlaku. Selalunya dia sihat2 aje tak tahu kenapa kali ini bagai ujian buat saya. Ya Allah kuatkan semangat ku bagi aku peluang untuk menjaganya. Walau ayah tinggal dengan adik beradik lain tapi saya akan peruntukan masa untuk ziarah.

Pagi tadi macam biasa saya sediakan minuman dan sarapan untuk ayah. Kalau sarapan pagi ayah lebih suka makan roti. Kebetulan semalam hubby ada membeli bun dari La Bohem. Rotinya sangat lembut memang kesukaan ayah.

Ayah dah duduk dikerusi makan mengadap sarapan saya pula nak mengambil hp yang terletak didepan TV. Bila saya toleh nampak kepala ayah macam bergoyang dan badan dia condong. Saya pun berlari belum sempat saya nak pegang ayah jatuh dari kerusi. Kepala jatuh dulu manakala kaki diatas kerusi. Meletop bunyinya maklumlah atas lantai. Sambil nangis panik ajar mengucap. Capai hp cal hubby kat office suruh balik cepat. Bila dah turunkan kaki ambik bantal angkat kepala pandang muka dan badan ayah. Nampak nafas dia turun naik.

Tak lama hubby pun sampai. Hubby pegang badan ayah dia sedar dan cakap dia pening. Hubby ambik reading BP ok. Bila dah nampak dia selesa sikit bagi minum air dan sedikit roti. Hubby nak bawa ke klinik dia tak nak. Hubby nak panggil doktor datang rumah tak payah. Kami baringkan ke katil bagi dia rehat. Hubby cakap kita tengok macamana dulu klau perlu ke klinik atau ke hospital. Hubby terpaksa ke office semula sebab ada meeting dan berpesan supaya saya sentiasa disisi ayah.

Rasa macam takut aje jadi apa2 kalau boleh biarlah adik saya balik dulu dari Jepun. Adik beradik yang lain semua tinggal diluar KL. Dulu saya pernah menjaga arwah mak ketika sakit tapi perasaan saya tenang tak tahu kenapa sekarang saya jadi sebaliknya. Mungkin ke sebab sekarang saya yang selalu jadi perhatian suami dan anak2 atau mungkin faktor umur.

Terima kasih buat semua rakan2 yang mendoakan ayah saya. Jasa kalian hanya Allah yang membalasnya.






13 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Ya Allah..
Takut juga tu kak zai..
Jatuh dari kerusi..
Harap2 tiada yg serious ye kak..
Semoga ayah akak cepat sembuh..

saniahibrahim said...

Jika begitu keadaan nya memang lah takut nak hadapi sendirian.Mudah2an tak ada apa berlaku pada ayah kak zai ,agar kak zai mudah nak menjaganya

Unknown said...

Ya Allah..kalau saya kat tempat akak pun mesti gelabah juga.
dah la akak berdua dengan ayah je kat rumah..
semoga semuanya dipermudahkan ye kak..

Unknown said...

Terkejutnya..semoga ayah kak zai sihat seperti sedia kala

Unknown said...

Terkejutnya..semoga ayah kak zai sihat seperti sedia kala

paridah said...

SEMOGA AYAH ZAI CPT SEMBUH ..SABAR YA.

OKje said...

Sesiapa pun panik kak Zai kalau cenggitu.
Macam macam penyakitlah kalau dah tua ni kan. Yelah yg muda pun sakit apatah lagi yg tua.
Moga abah kak Zai kembali sihat yer...harap tak terjadi apa apa yg membimbangkan hendaknya

OKje said...

Sesiapa pun panik kak Zai kalau cenggitu.
Macam macam penyakitlah kalau dah tua ni kan. Yelah yg muda pun sakit apatah lagi yg tua.
Moga abah kak Zai kembali sihat yer...harap tak terjadi apa apa yg membimbangkan hendaknya

Normala Saad said...

SEmoga ayah Zai cepat kembali sembuh

Unknown said...

assalamualaikum kakzai
lama tk singgah sini
semoga kakzai sihat dan dpt menjaga ayah kakzai dgn sempurna

OKje said...

Camne abah Kak Zai

OKje said...

Camne abah Kak Zai

babYpose said...

Ya Allah baru tahu ceritanya, Alhamdulillah tak da apa, moga dipermudahkan urusan k zai,dan diberi kesembuhan kepada abah kzai.