Friday, February 10, 2012

Masaalah Rambut

Salam...

Semalam saya bawa adik ke salon. Dah lama dia complaint pasal rambut, katanya dia dah tak larat dengan rambut panjang. Bila nak ke sekolah ambik masa yang agak lama untuk berdandan dan begitu juga kalau nak syampoo rambut. Sejak akhir2 ini pula dia selalu mengalami pening kepala mungkin sebab hari terlalu panas dan jangka masa dia bertudung terlalu lama sebab dia stay kat sekolah kadang2 sampai ke petang.


 gambar masa sekolah rendah

Adik pernah potong rambut tapi hanya setakat bahu saja sebab tak pasti macamana kalau rambutnya pendek. Rambut adik berbeza dengan rambut abang dan kakak dia. Dulu masa Mimi kecik pun rambut dia kerinting juga tapi kat bahagian bawah aje bila umurnya meningkat jadi lurus sampailah sekarang. Adik pula sejak dilahirkan memang rambut lebat, kerinting dan kembang. Kalau dibiarkan kering rambutnya akan mengembang boleh tutup muka lebih kurang macam rambut David Arumugam Alleycat.

Rambut Mimi kerinting kat bawah aje

Masa kat salon tengok buku fashion rambut macamana nak gunting rambut adik tapi semua tak sesuai, kesudahannya potong pendek yang amat2 sangat. Walau pun rambutnya pendek muka dia lebih comel dan nampak macam budak sekolah rendah aje. Katanya kepala dia dah ringan dan semalam sekejap aje kat bilik air masa syampoo rambut. Banyak untungnya adik rambut pendek syampoo tak lagi banyak digunakan, masa tak lagi terbuang lama untuk mengadun rambut, dan tak payah guna sikat, guna jari pun boleh. Disebabkan adik pakai jilbab saya tak dapat nak tunjukkan gambar terbaharu dia.

12 comments:

lemongrass said...

I dgn hubby slalu jugak terfikir nak gunting rambut my daughter yg curly habis tu jadi sependek2 nya utk menyenangkan kerja saya syampoo, sikat and jaga rambut dia. Tapi kesian pulak kat dia nanti bila orang dia boy kat school, hehehe.

Kakzakie Purvit said...

Kakak rasa rambut anak kak zai macam rambut anak bungsu kakak pun keriting halus. Kalau tak ikat mengerbang semacam. Kalau pakai tudung comellah sebab cuma nampak raut muka...

Jimat syampoo kak zai ye:). Ala... tinggal adik sorang je kak zai tak banyak mana pun syampoo kalau sebulan tu.

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak zai....
Rambut adik tu mcm rambut saya...lebat dan kembang.. kalau kering mmng mnggerbang...cuma rmbut saya taklah krinting sangat.....rambut saya mmng sllu potong pendek..hehehe mmng betul kak zai...jimat syampoo...

sekadar satu coretan said...

Dulu2 kakzai masa kecik2 saya teringin nk rambut kerinting tau sampai kakak saya bawak gi kedai buatkan rambut kerinting untuk saya tau ... Bile teringat mcm kelakar la pulak tuuu...

Anak2 saya semuanya rambut lurus... Kempunan maknya nk rambut kerinting...

Cho Zila said...

tapi sangat spesel pny rambut begitukan... lain dari yang lain.. klu dah berjilbabtu rambut pendekpun takper senang nak uruskan..

Nieda said...

Dulu masa remaja rambut saya cecah ke punggung, sekali dah potong sampai sekarang tak pernah panjang2 lagi.
Lebih selesa lagi pun kita bertudung.

cikmanggis said...

Cm pun rambut kerinting macam adik jadi sejak kecik hingga jadi nenek potong rambut pendek..jika rambut panjang rasa lain macam:)nenek rugged hehe

saniah said...

Cantik la rambut adik...brkilat nmpk pun sihat...jgnla pendek sgt..klau mcm tu p sklh jgn basuh blik sklh baru basuh so tkla rosak rmbut tu..:) cadangan saya jee... :))

Ros said...

Salam Zaitun,

Elok jugak la tu Zaitun....Kesian kat depa kalau rambut panjang ni pasai depa pi sekolah pakai tudung,kadang2 tu kena tunggu kat sekolah sampai petang...Nak urus pun senang kan....

azi said...

Kakak Zai..
Terima kasih sudi doakan kakak saya ye..semoga Allah panjangkan umurnya...

Akak..
Rambut saya pun lebat dan panjang..dulu2 masa cuci rambut kat salon...amoi cuci rambut tu sampai boring sebab masa nak keringkan rambut , banyak masa digunakan...tapiii..rambut macam mimi kira ok le...tak payah buang duit buat kat salon..asli lagi..:)

Nida said...

Rambut jenis ni memang sesuai gunting pendek...

p/s: teringin lak nak rambut kerinting :)

sal said...

mimie masa kecil kiut miut..
rambutnya curly..klu tengok gmbr anak2 masa kecil, bnyk kenangan yee masa kecik2..