Monday, January 03, 2011

Honeymoon part 2

Sambungan n3 honeymoon... Hari ketiga setelah sarapan dihotel saya meneruskan cadangan untuk pergi ke Singapore, dah alang2 ambil pasport tapi waktunya terpaksa dipendekkan sebab saya ada hal di Kl.

Pagi2 saya dah menyeberang lautan, suasana jalan raya agak lancar tak macam sebelum ni agak sesak disebabkan cuti krismas. Saya sampai di Suntec iaitu tempat mengambil tiket untuk sight seeing. Nama package ni Duck & HippoTour beroperasi dari pukul 10 pagi sampai 6 petang dan harga tiket untuk bas 23 dollar untuk satu orang. Ada satu bas origional, satu heritage dan city bas dan water taxi.. Kalau nak singgah ditempat2 yang boleh shopping atau melawat pun boleh lepas tu boleh naik semula bas yang lain. Kalau tak turun dari bas ianya mengambil masa satu jam untuk keliling bandar Singapore. Bas2 ini melalui jalan yang berasingan jadi kita boleh tengok banyak tempat2 yang terdapat disana. Saya rasa kalau tak tinggal lama lebih elok memilih pakej ini.

tempat beli tiket

singapore flyer

clarke quay & riverside point

botanical garden

Shopping di Singapore agak mahal bagi saya dan dari pemerhatian saya juga ada banyak barang2 yang dijual disana ada di negara kita. Contohnya kalau di Orchard road barang2nya memang standard ada persaman dengan KLCC dan Pavilion harga  pula  mahal sebab mata wang yang berganda. Lebih baik beli saja dinegara kita dan kalau nak murah tunggu masa sale. Untuk buat kenangan adalah serba sedikit saya beli untuk anak2 terutamanya t.shirt kegemaran mereka yang bercop sesebuah negara dan kegemaran saya juga iaitu fridge magnet.

Kalau pergi ke Singapore jangan lupa makan murtabak  dan nasi beriani yang memang terkenal dan sedap rasanya. Murtabak disana ada size s,m,dan l, Di Kl saya pernah makan murtabak yang agak sedap tapi tak sebesar yang dijual di Singapore.

Hari ke empat saya bertolak balik tapi sebelum tu singgah dirumah kawan yang tinggal diSenai.Tak lama sebab dah petang dan saya berjanji dengan sikakak singgah di Melaka untuk makan malam bersamanya. Saya sampai lebih kurang pukul 7 malam dan semasa dalam kereta dia bagitau hari Jumaat cuti so saya cancel balik dan bermalam pula di Melaka. Selepas makan malam kami hanya berehat dihotel dan bersembang 3 beranak. Besoknya sempat merayau di Dataran Pahlawan sementara menunggu hubby solat jumaat. Lepas makan tengahari kami hantar sikakak balik ke kampus dan kami meneruskan perjalanan balik. Sebelum sampai rumah ambik siadik di Shah Alam kemudian terus balik kerumah.

Syukur alhamdulillah walaupun percutian tak dirancang tapi meninggalkan kenangan yang amat indah. To my hubby ...terima kasih daun keladi......

Acik Erna said...

salam..zaitun..
insyaallah..ada peluang lagi tu..
saya sendiri dah lama betul tak ke singapore..last masa baru2 kerja..dah 30 tahun tak pergi tu..

hnyhar said...

waah..bestnya gi honeymoon kak zai...sesekali buat percutian xdirancang mcm ni, rasa best jgk kan..

lady lavender said...

salam kenal..nice blog. Mintak izin masuk dlm my bloglist yea & followed :-)

Imran@Copenhagen said...

dah lame x pi singapore...huhu

kak Erna

W'salam Erna...nanti ada masa bolehlah pergi bawa anak2 tengok universal studio tapi kena book tiket baru boleh masuk.

hnyhar

Kelam kabut sikit kalau holiday tak dirancang.

Lady Lavender

Salam kenal juga...silakan,terima kasih sudi singgah.

Dari Kelate Ke Copenhagen

Terima kasih sudi singgah.

Banyak bangunan baru dan modern, boleh masuk list dalam percutian.

sal said...

wah ..dah sampai johor n s'pura..
moga percutian menggembirakan..nice pic..saya folow jugak..

ibundo said...

salam. wah.. seronok berhoneymoon zai. Kpah pun dah lama tak ke sana, Last sekali pergi dulu sempat jugalah kami ambil pekej duck tour tu.

cikceriacorner said...

salam..
akak..bestnye..sambil melancong bleh merehatkan minda dan merapatkan lagi hubungan kekeluargaan..:)best2..heheh

sal

Thanks...cuti nanti bolehlah sal masukkan Singapore dalam list.

kakpah

Salam kakpah...saya pun agak lama tak kesana dah banyak perubahan,cuma saya tak dapat pergi ke Universal Studio sebab tiket kena book lebih awal.

cikceriacorner

Dah lama tak jalan berdua2an asyik sibuk aje.Lebih mesra hehehe....

cikmanggis said...

salam zai..lamanya Cm tak ke singapore..puluhan tahun.Best jugak sekali sekali berhoneymoon ni :)mengeratkan kasih sayang:)menambahkan rasa cinta ahakss
ceria ceria selalu zai

Hamizah said...

belum sampai spore..
hrp dptlah pergi suatu hari nanti

cikmanggis

Salam cm...sebelum ni kita sibuk dengan anak2 sesekali perlu juga berdua2an,memang betul enjoy dia lain ahakss....

Hamizah

Kalau ada masa bolehlah pergi tak jauh sangat dari negara kita.

ckLah @xiiinam said...

Moon nya masih berhoney.....

Manissss.....

Anonymous said...

kak..
cantiknya singapura. masuk dlm wishlist lagi... banyak dah tempat menarik masuk wishlist sejak berblog ni.

kak wan said...

Lama betul tak ke s'pore w/pun ramai sdramara kat sana..tgk gambar kat blog kakzai..rindu pulak rasanya.
Best ye kakzai..berhoneymoon.

aNIe said...

Salam kak.. besnya dapat honeymoon ... kali ke berapa tu kak...?

Anie dah lama tak pi singapore.. berkurun dah