Wednesday, November 13, 2013

Cerita Terengganu.

Salam...


buah keranji




Pernah tengok atau makan buah diatas ini. Namanya buat keranji. Saya selalu dengar tapi tak pernah tengok atau makan, nama aje dari kampung tapi sejujurnya saya tak pernah tahu. Buah ini saya jumpa dipasar masa saya ke Terengganu. Kalau nak tahu harganya RM30 sekilo, terasa mahal sebab buah ini cuma buah hutan. Mulanya saya nak beli tapi hubby mencadangkan supaya kami nak balik ke KL nanti baru beli. Saya nak tunjukkan pada adik dan menantu.

Hari kedua disana saya menziarahi sahabat yang tinggal disana. Rezeki datang bergolek bila saya dibekalkan buah keranji. Kalau beli saya tak tahu berapa harganya sebab terlalu banyak. Sahabat kami mempunyai beberapa pokok dan dia memberitahu sekarang tengah musim buah keranji. Menurutnya lagi pokok keranji memakan masa selama 10 tahun baru berbuah dan pokoknya juga sangat besar.

Konon seronok nak tunjuk pada adik dan menantu tapi terasa malu sebab menantu kata dia selalu makan  hehehe...

Saya ke Terengganu menemankan hubby sebab ada meeting yang sepatutnya dan selalunya dia menaiki kapal terbang. Disebabkan hubby yang terlalu 'baik dan murah hati' dia offer diri dia untuk menghantar kereta company untuk pertukaran yang sepatutnya dihantar oleh orang lain. Katanya tak salah kalau dia tolong lagi pun dia nak pergi tempat yang sama. Kalau ikutkan hati saya memang menolak sebab terpaksa meninggalkan adik yang sedang dalam peperiksaan tapi tak sampai hati tengok hubby memandu sorang2. Nasib baiklah menantu bersetuju untuk menemankan adik untuk beberapa hari.

Badan saya masih letih lagi sebab terlalu lama dalam kereta. Perjalanan yang agak jauh naik kereta Perodua 1.3cc. Kalau bawa laju sikit terasa bergoyang dan melayang membuatkan badan saya sentiasa menari sepanjang perjalanan. Selalunya kalau perjalanan jauh dengan isteri atau anak2 hubby lebih suka memandu Jeep sendiri, tayar besar dan 4000cc. Boleh tidur dengan nyenyaknya tau2 dah sampai atau pun singgah untuk berehat. Kami terpaksa tinggal 3 hari disana sebab terlalu letih. Masih marah dan geram sebab kereta yang sepatutnya dibawa balik tak siap. Makanya terpaksa memandu kereta yang sama untuk pulang ke KL



5 comments:

Acik Erna said...

assalam zai..aaya pun pernah makan buah keranji..tapi rasa masam.tu yang tak berapa nak makan..tak tau la memang masam ke..atau masa orang tu jual belum masak

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
JunAina said...

Buah keranji ni masa mudanya warna hijau dan sedikit masam kalau makan terus je kunyah dengan bijinya sekali.

ummiross said...

Kak Zai..ummi pun pernah makan buah keranji ni, masa kecik2 dulu memang banyak kat Terengganu. Tak sangka pula harganya sangat mahal sekarang ye..

cikmanggis said...

Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dalam perahu.
Suruh makan saya makan.
Suruh mengaji saya tak tahu.

hehe itulah pantun yang Cm ingat jika terpandang buah keranji ni