Wednesday, April 15, 2015

Lima Rumah Ibadah Dalam Satu Kawasan.

Assalamualaikum...

Di Desa Dua Bali terdapat lima buah tempat beribadat didalam satu kawasan yang jarang jumpa ditempat lain. Ada masjid, gereja katolik, gereja proteston, temple Budha dan Pura. Betapa harmoninya didalam satu kawasan mereka boleh menjalankan tanggung jawab masing2. Disinilah juga ramai peniaga yang menjual cendul dan bakso. Mereka menggunakan motorsikal untuk berniaga.


Masjid Agung




Gereja


Gereja


Buddha


Pura

Cuaca panas sedap kan kalau dapat makan cendul. Lagi sedap kalau ada campuran durian atau nangka. Saya tak pernah jumpa ditempat kita ada jual cendul yang dicampur sedemikian rupa tapi banyak terdapat diBali. Bakso yang dijual juga halal tapi kami tak makan cuma hubby saja yang membeli cendol.





Cendol Durian


Bakso



6 comments:

Normala Saad said...

Indahnya hidup jika politik dan kepartian tidak merasukki adat, budaya dan kehidupan seharian.Contoh terbaik dapat beribatdat dalam satu kawasan. Malaysia patut contohi teladan ini...

Kakzakie said...

Cendol durian banyak tempat kita kak zai tapi dgn nangka kakak tak pernah jumpa lagi..

saniah ibrahim said...

alangkah harmoninya mereka ya kak zai ,takde pun terdapat kat malaysia.
tempat kita ni kalau nak cendol nangka kenalah buat sendiri baru dapat rasa..

paridah said...

KEHIDUPAN YG HARMONI TU...MASING2 DGN HAKNYA MNGADAP PENCIPTA...SEDAPNYA CENDOL DURIAN...BOLEH CUBA NI...

NEKCIK said...

Toleransi yang tinggi kan..owh cendol doriaan kat melako ..sedaapnyer

hainom OKje said...

Kata org kalau gi Indonesia, nak makan kena hati hati Kak Zai.....kata oranglah.....wallahua'lam....
Okje sendiri pun tak perrnah sampai Indonesia walaupun kita ni berjiran