Sunday, April 05, 2015

Buah Kerdas

Assalammualaikum...


Buah kerdas


Kalau tengok atau sebut buah petai, jering semua orang akan tahu kan. Tapi ada tak yang tahu buah yang kat atas tu. Buah hutan tapi boleh dijadikan ulam. Lebih kurang rasa jering tapi baunya lebih kuat dan menyengit. Nama dia buah kerdas atau genuak. Terdapat banyak khasiat dan elok bagi pengidap kencing manis.

Selalunya kalau jumpa kat pasar saya akan beli tapi yang ini kawan hubby yang bagi. Katanya dia bawa balik dari kampongnya Kelantan. Masa dia bagi masih berkulit tapi bila dah beberapa hari dia merekah dan lerai dari kulitnya.

Anak2 tak makan ulam2 yang berbau tapi semalam Mimi dah pandai mencuba. Saya tanya nak dimakan dengan sambal apa. Selamba dia jawab makan dengan budu. Sejak dah pandai makan berulam selalulah saya buat sambal belacan, sambal cincaluk atau sambal budu.  Kalau ikutkan saya pun baru pandai makan budu sejak bersahabat dengan orang Pantai Timur. Kawan2 macamana suka makan ulam tak?


p/s: Bila sebut makan berulam rindu rasanya dengan Restoren Ulam Cikgu kat Kota Baharu, Kelantan. Memang famous dengan ulam ulaman.





16 comments:

Nieda ramly said...

saya suka yg hijau...

Nieda ramly said...

sambal kelapa pun sedap juga

Nieda ramly said...

sambal kelapa pun sedap juga

Lynn Hamzah said...

x pernah try makan pun...

kakyon said...

kerds ni siapa dh biasa mkn memang sedap.tapi bila mengenangkan bau tandas tu yg terbantut nak makan..hihi

Bunda a.k.a KN said...

Ulam yang lain bunda makan...tapi yang ni kureng sikit...lagi pun dah lama tak jumpa...arwah suami dulu selalu beli...dia suka makan...tapi siap lah satu bilik air berbau ni...hehe..

paridah said...

KERDAS NI SEDAP BUAT ULAM...

Sweetie said...

Saya suka ulam-ulaman kak Zai. Kerdas ni pun saya suka. Sedap makan dengan masak lemak cilipadi pucuk ubi.

Kakzakie said...

Kakak suka berulam tapi yg ini kakak belum pernah mencubanya kak Zai.

saniah ibrahim said...

saya pun suka ulam kak zai tapi kerdas ni tak pernah makan lagipun tau nama je tapi rupa sebenar kerdas pun sya tak kenal.

Acik Erna said...

Suami sejak ada darahvtinggi suka berulam ai..elak kencing manis katanya..saya pun pandai mkn kerdas ni

hainom OKje said...

Jering tu pun okje takut nak cuba makan Z...petai tu boleh tahan lagilah kot.

Jari Manis said...

dh lama x mkn ulam kerdas nih..susah nk dpt skrg...di kg banyak

eelobor said...

tak pernah lagi rasa buah kerdas nie, mahupun jering atau petai. dah banyak kali nak mencuba.... hilang satu kenikmatan tak dapat merasai

aji nugraha said...


aku sangat suka sekali dengan info ini terimakasih... tau ga kawan Khasiat Jelly Gamat Gold G untuk Obat Rematik, Obat Asam Urat,Obat Gagal Ginjal Solusi pengobatan herbal terbaik.

Info Cara Mendapatkan obat jelly Gamat Gold G silahkan klik ->> Cara Pemesanan Jelly Gamat Gold G

Heni Herbal said...

strive for the sake of a happy future? Thank you for the help
Cara Mengobati Infeksi Saluran Kemih Secara Alami
Pengobatan Alternatif Asam Urat Secara Tradisional
Pengobatan Alternatif Wasir Secara Tradisional
Pengobatan Alternatif Hipertiroid Secara Tradisional
Pengobatan Alternatif Kanker Hati Secara Tradisional
Pengobatan Alternatif Sakit Pinggang Secara Tradisional