Monday, January 04, 2016

Bauxite

Assalamualaikum...







Pemandangan sebegini dapat dilihat sepanjang highway nak ke Kuantan. Saya cuma ambil gambar dari kereta. Ianya terletak diBukit Goh. Kebanyakkan pokok2 kelapa bali daunnya bertukar berwarna merah. Pernah tak kawan2 tahu tentang bauxite. Inilah yang terjadi pada pokok2 kelapa bali ini.

Tengoklah betapa buruknya kesan pada pokok2. Sepatutnya daun2 berwarna hijau tapi sudah bertukar berwarna merah. Ada juga saya dengar tentang bauxite tapi tidak berapa tahu lebih lanjut. Cuma bila melihat kesan pada pokok kelapa bali tempohari hati mula gundah. Terdapat tanah yang berada dibawah pokok2 itu juga berwarna merah dan berdebu. Agaknya macam mana kalau kita sebagai manusia tinggal ditempat sedemikian.

p/s: Pembetulan....Saya minta maaf bukan kelapa bali tapi kelapa sawit.





10 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Pencemaran udara sungguh kan Zaitun..
Belum lagi pada penduduk disitu..
Kesian mereka..

paridah said...

TERUK SUNGGUH PENCEMARAN BAUXITE NI TAPI YG HERANNYA KENAPA TIADA TINDAKAN MENGATASINYA YA...POKOK KELAPA SAWIT YG DICEMARI DEBU MERAH TENTU MEMBERI MASALAH KPD KESUBURANNYA N HASILNYA MENURUN...MENJADI MASALAH BESAR KPD PENEROKA TERLIBAT JIKALAU HASIL BTB KURANG SDG HARGANYA SGT RENDAH LA NI..

Sweetie said...

Itu yang kita nampak... pencemaran ke atas alam sekitar yang amat teruk serta menjejas kualiti udaranya...fikirkanlah apa akan terjadi pada manusia yang makan binatang2 ternakan serta ikan2 yang hidup dalam air sungai dan laut di situ... tak mustahil akan peningkatan penghidap kanser di masa akan dtg.

Bersimpati dengan penduduk di kawasan itu.

hainom OKje said...

Yelah kan kak Zai.....kalaulah kita yg berdiri tepi Kelapa Bali tu,mau merah jugak jadinya hihi....
Dari mana datangnya benda ni Kak Zai...Ni kes kilang kat Kuantan yg kecoh sekejap masa dulu ke ni?

Miz Eija said...

slmt tahun baru sis zaitun.. kelapa bali ni kelapa ape yekk?

Nooriah Abdullah said...

selamat malam kakzai, saya baru nak tnya kelapa bali tu mcmana buah nya mcm kelapa biasa ke

Zaitun said...

Kak Zai minta maaf buat semua. Sebenarnya kelapa sawit bukan kelapa bali.Huiss..macam mana boleh tertulis kelapa bali.

iryanty ismail said...

Pertama kali dengar kelapa bali

hainom OKje said...

Pagi ni baru saya dengar berita pasal Bauxite ni Kak Zai....
Tulah Kak Zai....dlm hati pelik jugak, mcm kelapa sawit tp kenapa Kak Zai ckp kelapa Bali....Rupanya Kak Zai tersyasyul hihi

hainom OKje said...

Pagi ni baru saya dengar berita pasal Bauxite ni Kak Zai....
Tulah Kak Zai....dlm hati pelik jugak, mcm kelapa sawit tp kenapa Kak Zai ckp kelapa Bali....Rupanya Kak Zai tersyasyul hihi