Thursday, January 29, 2015

Semangat dan Tenaga Tidak Seiring.

Assalammualaikum....


Kalau kita bercakap pasal umur ada orang kata itu hanyalah angka. Setiap tahun nampak tidak ada apa2 perubahan melainkan kalau orang itu sudah sangat tua.

Semalam saya buat kerja2 rumah, buang habuk, vacuum dan  mop lantai. Pagi saya buat gardening sekejap. Tukarkan pokok2 yang guna pasu plastik ke pasu batu. Tak adalah buat kerja berat sangat pun.

Bila petang terasa sangat letih, badan rasa sakit2. Dulu kalau pembantu rumah saya balik selain vacuum dan mop lantai saya cuci bilik air, cuci tingkap dan cuci kipas lagi. Tapi tidak sekarang, badan terasa cepat sangat letih. Nampak sangatlah umur memainkan peranan. Macam tak ada beza dari tahun ke tahun tapi tenaga sudah jauh berkurangan.

Helper tak ada terpaksalah saya buat yang senang2 dan yang ringan2. Kalau tunggu dia balik tak tahu bila dan kalau ambik orang lain rasa tak yakin pulak. Saya hanya gunakan pembantu bila diperlukan sahaja. Kerja rumah pun tak banyak sebab hanya saya dan hubby saja yang tinggal.

Dulu2 kalau mak kita kata dia dah tak kuat sebab mak dah tua kita gelakkan. Tapi sekarang bila kita yang merasai sendiri baru tahu. Walau kita rasa kita masih kuat dan boleh buat tapi kesannya kita saja yang tahu dan rasa.




8 comments:

Kakzakie said...

Tapi itulah kak zai semangat kuat macam bapak kakak itulah. Umur dah dua kali Kak Zai tau bapak kakak tu tapi masih gigih nak tanam pokok pisang, last-last sakit badan.

Macam mana pun muka nampak muda tapi tenaga tetap tak sama kan kak zai. Kakak pun dpt rasakan juga. Dulu main rolloer coaster tak takut, sekarang kakak dah gayat..

Acik Erna said...

Memang betul zai..dulu selamba je buat kerja rumah..sekarang ni cepat betul letihnya

kakyon said...

begitulah kita ni Zai.semangat jer menbara..tapi dah kurang tenaganya..hehe

NEKCIK said...

Ha..ha..tau takpa Zai..nekcik dah lama tau...lagi lah cam nekcik ni pagi kol 7 dah kluar temankan Tokpokcu hantar si bungsu..singgah sarapan..kadang kadang terlajak terus lunch ..balik jap ..solat kol3 kluar lagi ambik sikecik tu..pas tu singgahlah mana mana pulak..cari keperluan..balik terus melepek!!tak dan nak buat apa pun

paridah said...

kerja kita dirumah sikit jer nmpaknya tapi semua nk dibuat drpd mula celik mata hingga lena semula..

Nieda ramly said...

ya kak zai...macam kereta lama . mcm yg rosak kita ni.

alia haryanie said...

assalamualaikum..semoga dikurniakan kesihatan yg baik dan dianugerahkan usia yg berkat.amin.jemput singgah di http://aliaharyanie.blogspot.com

Bunda a.k.a KN said...

Assalam...
Alhamdulillah, meski pun umur kita semakin menginjak senja...sekurangnya masih dikurniakan kudrat dan semangat untuk kerja2 harian...

Salam hujung minggu....