Monday, February 02, 2015

Jeruk

Assalammualaikum...

Apa khabar rakan2 semua semoga semuanya sihat2 saja. Febuary dah muncul rasa sekejap aje. Budak2 sekolah dah mula sibuk dengan pembelajaran. Para ibubapa juga sudah mula sibuk untuk membuat persediaan anak2 yang akan menghadapi peperiksaan tahun ini.


Kalau kita melalui jalan ke Gua Musang terdapat banyak gerai2 yang menjual jeruk ditepi jalan. Begitu juga kalau pergi ke pasar, macam2 jeruk ada. Saya dan anak2 suka makan itu sebabnya kalau pergi ke sana wajib beli.


Pada saya jeruk dari Kelantan lebih sedap dan fresh berbanding jeruk Terengganu. Cuma kalau makan banyak tekak akan terasa sakit dan perit. Saya tak tahu sama ada jeruk2 ini dibuat sendiri oleh orang tempatan atau pun datang dari Thailand. Kalau sebelah utara pulak jeruk Pak Ali adalah yang paling fames.


Jeruk mangga dan jeruk kelubi.







11 comments:

Saniah Ahmad said...

saya kalau jeruk memang suka makan jeruk pak ali saja,, yang lain bukan tak suka,, takut sakit tekak nanti,, kalau jerut kering saya tak kisah sangat mana2 pun bedal je hihi,,

Saniah Ahmad said...

saya kalau jeruk memang suka makan jeruk pak ali saja,, yang lain bukan tak suka,, takut sakit tekak nanti,, kalau jerut kering saya tak kisah sangat mana2 pun bedal je hihi,,

Saniah Ahmad said...

saya kalau jeruk memang suka makan jeruk pak ali saja,, yang lain bukan tak suka,, takut sakit tekak nanti,, kalau jerut kering saya tak kisah sangat mana2 pun bedal je hihi,,

Saniah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Bunda a.k.a KN said...

Salam...

Jeruk? Tengok jer dah lecur...bukan tak suka tapi tekak tak boleh terima dah...batuk nanti....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Jeruk memang sedap kak zai tapi tu lah kena tahan utk sakit tekak lepas tu.. saya suka jeruk jambu batu dan sengkuang :)

Nieda ramly said...

tertelan air liur pula bila tengok gambar jeruk kak zai ni.

Nur Inani said...

sedapnyaaa jeruk. dah lama tak makan :D

saniah ibrahim said...

kak zai ...terliur sya tengok jeruk tu..sedapnya .sya ni memang suka jeruk hendaknya yg masam2...tapi biasanya nak makan jeruk kena sembunyi dari suami sebab dia memang pantang kan ,takut kena gastrik .

Normala Saad said...

Tak dan nak komen dah keluar air liur...ehh, susahlah gini..hahaa...

Kakzakie said...

Aduhai Kak Zai meleleh tengok dua balang tu:)

Kakak suka jeruk mangga dan kelubi. Kalau yg Pak Ali tu laaagi banyak kan:)