Thursday, September 13, 2012

Maaf...Bukan Sengaja Nak Tayang....

Salam...

Saya tergelak bila ramai rakan2 mengatakan tangan saya sejuk, ini bermakna apa yang saya tanam semuanya boleh hidup tapi mungkin ada yang tak tahu kalau jenis pokok buah2an atau sayur2an susahnya nak hidup. Bubuhlah apa baja sekali pun pokoknya macam segan nak hidup apa lagi nak subur.

Terima kasih buat Acik Erna katanya tangan saya sejuk, iye ke?, thanks JaSSNaNi sebab sudi singgah kat blog saya, mungkin sebab bukan musim durian pB dah lama tak makan durian kot hehehe..., Kakzakie kata saya hebat, baru tanam pokok dah berbunga dan teringin nak makan durian. Kata azieazah pula, dahan dan daunnya sikit tapi dah mengeluarkan bunga...kak Zai amalkan berzikir dan bercakap bila menanam pokok.

Kamariah Awang dan ieda pun suka bunga raya, boleh jadi satu geng ni, kesian saniah... bila tanam pokok selalunya mati, cuba ikut petua kak Zai, mana tahu bila dah cuba menjadi pulak. Kesian kat Lady Lavender teringin nak makan durian, sayangnya jauh diperantauan kalau tidak kak Zai boleh belanja, insyaAllah akan di buang. Alhamdulillah saya sihat2 aje cikmanggis, betullah... durian siam ni isinya tebal dan puas makannya, buahnya 2 biji aje tapi isinya satu pinggan besar.

Azi... cuba ikut petua kak Zai, pokok yang baru ditanam, hari2 siram dengan air beras lepas tu bercakaplah dengan pokok tu macam kita berborak dengan anak2, InsyaAllah pokok akan hidup. Deru Ombak suka juga bunga raya tapi belum ada yang berwarna putih, sama macam saya baru dapat dari orang Terengganu. Nieda...dah jadi hobi kak Zai... berkebun... itu sebabnya tulang belakang jadi bengkok hehehe....

Gambar kat bawah ni adalah isi durian tempohari. Buahnya cuma 2 biji tapi isinya banyak, tebal dan besar2. Saya minta maaf tayang kat sini, ada rakan yang nak tengok isi dalamnya. Kalau yang kaki makan durian tentu tergoda kannnnnnnnn.....Ya ampunnnn............


warnanya macam kunyit...kuning


setiap ruang isinya penuh

rasanya lemak tapi tak berapa manis


 tebal kan isi dia

tak habis... kena simpan dalam fridge


Sejujurnya saya tak pernah beli durian siam sebab di Kl boleh dikatakan sentiasa ada jual durian biasa cuma kalau bukan musim harganya agak mahal. Mungkin lepas ini saya akan beli buah durian siam sebab isinya cantik dan puas makan.

23 comments:

Acik Erna said...

assalam zai..memang besar2 isinya..kalau tak berapa manis boleh buat kuah durian atau bubur kan letak gula..dah jadi manis

Irfa said...

dapat kucing tido best tu ;)

azieazah said...

Lately blog Kak Zai sangatlah mesra alam. Saya sangat suka bila Kak Zai respons komen tu sebagai satu entri.

tapi...

bila Kak Zai dok tayang isi durian tu banyak banyak.. adehhh...

Kak Zai jaaaahhhhaaattttt....! heheheheh

makchaq said...

Makchaq suka durian, tapi adaanak2 yg tak suka, bau pun tak tahan.. Kalau ada durian kena letak luar rumah.. Kalau tak ada yg pening x leh bangun...

azi said...

Kak Zai...
Tebalnya isi dia..kalau makan dengan pulut, seulas rasa saya dah cukup kenyang...:)

Kakzakie said...

Kakak melihat isi yg duduk dalam pangsa dia pun dah terliur Kak Zai. Hari iut nak beli tapi bimbang bapak kakak terbau sebab dia tak sihat so kami tak jadi beli.

Kakak berhantu kalau makan durian tau Kak Zai..

Deru Ombak said...

Ya ampooonnnn .. Duriaaaannnn...

Nieda said...

penuh gambar durian entry kak zai hr ini. Kalau kat rmh saya mesti buat cokodok durian buat mkn petang kesukaan en suami

saniah said...

Huhuu...teringat durian siam kat dusun arwah ayah..sepokok je jenis tu tp bila musim berbuah tak berenti namun disbbkan ank2 jauh bila musim jarang yg dpt balik kmpg so arwah selalu pajakkan je..syg dibiarkan gitu je
Mmg puas makan durian jenis ni...yummy

Kamariah Awang said...

Huuuuii tebalnya isi dia... tapi ma suka durian pahit Zai..!

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna...Saya dah buat atas cadangan tu, sedap saya makan sampai 2 mangkuk hehehe...

Zaitun said...

Irfa

Best kan part tu,kak Zai pun suka.

Zaitun said...

azieazah

Mesra alam ke?

Bukan jaaahhhaaattt tapi nak kasi tergoda.Mesti azie kaki durian kannn...

Zaitun said...

makchaq

Nasib baik semua anak2 kak Zai suka durian tapi ada sorang anak buah memang tak tahan dengan durian yang peliknya tempoyak dia makan hehehe...

Zaitun said...

azi

Memang isinya tebal,makan 2 ulas dah rasa muak.Kak Zai buat bubur campur dengan kacang hijau.

Zaitun said...

Kakzakie

Kesian kakzakie...sampai terliur.Pernah sekali kak Zai singgah kat tepi jalan makan durian kat pondok tempat jual durian sebab masa tu naik Jeep kalau bawa nanti berbau satu kereta.

Zaitun said...

Deru Ombak

Mesti kakya kaki durian kan.. kan...

Zaitun said...

Nieda

Banyak sangat kan...menggoda. Kalau buat cekodok sedap juga tapi kak Zai lebih suka buat bubur.

Zaitun said...

saniah

Beruntung saniah ada dusun durian jenis macam ni, puas makan sebab isinya tebal. Kak Zai tak pernah beli tapi pernahlah makan.

Zaitun said...

Kamariah Awang

Ma...kalau tanya saya pasal isi dia rasanya lebih sedap durian yang biasa lagi tapi tak boleh tanding isinya yang tebal.

ieda said...

sedapnyeeeeeee
nampak masakkkk ke tekak dah durian2 tuu kak ..
aduhhhh kalau mak saya tangan menjadi kalau bela binatang peliharaan .. ayam dan lembu menjadi2 ..
semua ada kelebihan kan kak ;)

sal said...

durian siam memang sedap..penuh dan padat isinya..tapi saya tak tahan makan bnyk sb bergas..cepat kenyang..makan durian tak jemu yee..heheh

Nur-nba said...

Hmmm memang tergoda..sedapnyaaaaa.. :) Nur tak pandai bercucuk tanam..