Thursday, September 06, 2012

Adik... Owhhh... Adik

Salam....

Semoga semua rakan2 blogger sihat walafiat dan terima kasih pada yang sudi singgah terutamanya yang meninggalkan comment, Acik Erna, Pn Kartini, Lady Lavender, saniah, aNIe, Nieda, makchaq, Kamariah Awang, mummy Akmar, kakzakie, azi dan ummu. Terima kasih banyak2 semoga persahabatan kita terus berkekalan.

kelmarin kat sekolah adik ada jamuan hari raya, pergi sekolah pun pakai baju raya. Pukul 1.30 adik cal saya...  adik kata nak beraya ke rumah kawan. Lebih kurang pukul 4 petang adik balik bersama seorang kawan. Nampak kat tangan dia ada beg plastik, saya tanya apa yang dia bawa balik, katanya barang dia.

Malam tu ada tetamu datang beraya ke rumah, bila tetamu dah balik adik serahkan beg plastik yang dia bawa balik petang tadi pada saya. Saya tanya apa benda ni... adik jawab hadiah hari jadi mama. (Esok 7hb September hari jadi saya yang ke 50 an... hehehe...dah tua dah). Adik suruh saya buka  tapi sebelum tu saya tanya apa hadiahnya, kata dia ikan pekasam kihkihkih...mentang2 mama dia suka makan ikan pekasam tapi harus berhati2 sebab ada b/p.

Bila saya buka wrapping hadiah tu alangkah terkejutnya tapi kontrol air mata, terlalu terkejut dan tak diduga. Saya tanya... kenapa adik beli benda ini untuk mama? kan ke harganya mahal, habislah duit raya adik, jawab adik... duit raya adik banyak...adik beli pun sebab mama boleh pantau hari2 b/p mama, kan ke kita selalu bergaduh... bertentang pendapat. Masa adik beli benda ni pun promoter kat farmasi terkejut, katanya.

Farmasi...Nak cari apa? 

Adik...??????

Farmasi...boleh bagi IC.

Adik...boleh.

Farmasi...awak masih budak kenapa nak beli benda ini? untuk siapa?

adik...untuk mak

Farmasi... banyak duit awak...mana dapat?

Adik... duit raya.

Farmasi...banyak ke duit raya yang awak dapat?

Adik...banyak... mak saya pun bagi rm100.

Farmasi...owh...tapi kenapa awak nak bagi hadiah benda ini?

Adik...senang mak saya nak chek dia punya b/p.

Farmasi... kenapa mak awak tak beli?

Adik...mak saya degil... dia lebih suka beli handbag. Saya nak bagi benda ni pun sebab selalu bergaduh dengan mak.

Farmasi...bergaduh pasal apa?

Adik...mak saya selalu membebel pasal pelajaran, exam dah dekat dan macam2 lagi.

Farmasi...awak ambik SPM tahun depan kan?

Adik...sebab tulah mak saya selalu bising.

Farmasi...tentu mak awak orangnya bijak kan.

Adik...tak...biasa2, surirumah aje.

Farmasi... geleng2 kepala sambil senyum. Barang dan duit bertukar tangan....

Dah habis ceritanya saya tergelak sambil peluk2 dengan adik, gembira tak terkata dianugerahkan anak yang sangat2 menyanyangi dan ambil berat tentang saya. Syukur alhamdulillah...Kadang2 bila dah terjadi macam ini barulah tahu kesilapan kita sebagai ibu yang terlalu cerewet. Memaksa anak membuat persedian dari awal tapi sebenarnya mereka lebih tahu apa yang diaorang lakukan. Maafkan mama sayang....sebenarnya mama nak adik berjaya dalam semua bidang termasuk ilmu dunia dan ilmu akhirat.

Thank you for the present sayang.......

Inilah dia hadiah yang adik belikan untuk saya...




1st reading menggunakan present adik.


p/s: baru aje dapat wish hari jadi dari JB, anak bujang saya...


8 comments:

azi said...

Selamat Ulang Tahun Kak Zai..semoga akak akan terus dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, bahagia kehidupan dan ceria selalu hendaknya....

Seronok dapat hadiah dari adik ye...saya pun tumpang gembira akak...:)

Kakzakie said...

Kakak nak wish juga pada Kak Zai. Sanah Helwa Kak Zai...

Buat Adik auntie salutelah. Sebab ada idea yg baik beli hadiah macam ini.

kasihibu said...

selamat hari lahir kak
semoga di berkati di rahmati olehNya yang Esa
dan berbahagia selalu di samping keluarga

Nieda said...

saya pun ada satu simpan kt rmh. senang nak check bila2 masa.

makchaq said...

Selamat hari jadi kak zai, semoga pajang umur, murah rezeki, diberikan kesihatan dan bertambah keimanan...

Pandai adik pilih hadiah..berguna sangat tu untuk orang umuq2 macam kita ni...

lady lavender said...

selamat hari jadi k.zai :-)
semoga dikurniakan kesihatan yg baik, dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur & diberkati hiudp dunia & akhirat. amenn..

saniah said...

Lama tak jengok dan bw ni...sori la k.zai ..happy belated birthday ya...dpt hadiah yg ber guna tu..pandai adik :-)
K.zai pun sama mcm saya..lbh suka beli handbag kannn ;-)

Acik Erna said...

assalam zai.maaf terlambat..selamat hari lahir..ikut terharu dengan hadiah adik..anak yang penyayang