Thursday, April 26, 2012

Pokok Hutan

Salam...

Pernah tak tengok pokok macam kat bawah ini? mula2 saya jumpa kat Tasik Shah Alam, depan komplek PKNS, masa tu ada expo pokok2 bunga. Saya beli pokok yang macam gambar no 3 tu. Dahannya cuma satu aje, tak bercabang pun, harga dia RM30. Saya beli pula pokok tanduk kijang harga dia RM80, tanduk kijang berbeza dengan tanduk rusa, daun2 tanduk kijang naik ke atas manakala daun tanduk rusa jatuh ke bawah.

Harga pokok2 ini mahal sikit sebab tak banyak dipasaran dan susah dapat. Pernah tengok kat nurseri Sungai Buloh macam pokok ekor kucing saya ini harga dia RM300. Saya beli pun sebab pokok dia unik dan jarang2 jumpa. Bela beberapa bulan semuanya mati.

ekor kucing

rambut puteri (kalau tak silap)
tali kasut

Masa hubby bertugas di Kuantan, Pahang dia selalu nampak pokok2 ini di jual ditepi2 jalan. Suatu hari hubby jumpa orang asli lalu bertanya tentang pokok ini. Katanya pokok ini hidup didalam hutan tebal dan menumpang dipokok2 besar. Katanya lagi dia ada menanam pokok2 ini kalau hubby minat bolehlah datang ke rumahnya. Mungkin disebabkan dia nampak hubby begitu berminat dia sanggup membelah dan memberikan sebahagian pokok itu pada hubby. Alhamdulillah sekarang pokok itu dah hidup tapi susah sangat nak subur.

Pernah bersembang dengan seorang Dato' katanya pokok ini selalunya ada 'menumpang'. Seriau juga bila mendengar tentang pengalamannya, kononnya dia pernah terdengar suara perempuan menyanyi sambil membelai pokok yang dia tanam. Mula2 saya rasa nak buang tapi pikir balik mengarutlah.

Alhamdulillah sejak saya tanam belum pernah nampak atau dengar apa2 kejadian pelik berlaku dihalaman rumah saya.


17 comments:

azi said...

Salam Kak Zai..
Kalau kita berjirankan best..boleh saya ambil ilmu tentang penanaman pokok dengan akak..terutamanya orkid...saya suka orkid...tapii kat rumah yang ada hanya orkid plastik aje...suka tengok pokok-pokok akak...:)

cikmanggis said...

rajin zai menanam pokok pokok seperti tu.Cm dah pencen.semua pokok dan kering kat pasu sebab tak di siram.

sal said...

ye kee...saya pernah nampak pokok ni,tapi tak tahu kat mana..

Zaitun said...

azi

Salam azi...ilmu menanam pokok tak ada cuma suka mencuba, kalau nasib pokok tu mau hidup syukur alhamdulillah.

Zaitun said...

cikmanggis

Kadang2 ada masa malas juga tapi bab siram wajib buatlah hehehe...

Sayang pokok2 yang cm tanam.

Zaitun said...

sal

Kak Zai kurang percaya benda2 karut.

ieda said...

alamakk geli lak tgk daun2 menjalar nie .. ekekke
tapi cantik kan akk
rajin akk ..
;)

Zaitun said...

eida

Daun dia lembut walaupun nampak macam menggelikan.

Kakzakie said...

Cantik kalau gantung kat dahan pokok yg rendang nie Kak Zai. Rumah kakak tak bolehlah sebab ruang kecik,tak ada tempat kakak suka tanam-tanam pokok kak zai...

wahida said...

ish..apalah Dato' tu..buat org takut jer...huhu...

Nieda said...

Banyak sungguh pokok hutan yg susah nak jumpa di rmh kak zai.
Boleh buat nusery pula.

Zaitun said...

Kakzakie

Pokok tu kak Zai gantung kat pokok ru ditepi pagar. Kawasan rumah kak Zai pun tak besar cuma kebetulan rumah tepi,itu yang ada laman sikit.

Zaitun said...

wahida

Kak Zai pun tak tahu sama ada betul atau tidak apa yang dia nampak, tak berani nak comment.

Zaitun said...

Nieda

Nursery...hehehe...taklah kot,tak cukup ruang.

saniah said...

K.zai...saya ni bkn nya tahu hal pokok2 yg dikatakan ada yg menumpang tu tapi saya mmg seriau nk bela pokok hutan...hehe penakut sebenar nya sedangkan kesahihan cerita blum pasti kan :)

rebung emas said...

dulu saya seorang pencari pokok2 hutan macam ni, siap masuk hutan lagi hehe, susah da nak dapatkan bekalan pokok begini lagi, kalau ada pun harganya mahal sedikit berbanding dahulu. kalau pokok tali kasut tu, nak biakkan dia mudah jer, di bahagian batang nya pun boleh tumbuh akar :) jika kita letakkan balutkan dia dengan sabut tanduk rusa , pasti keluar akar punya yeay :)

sir man said...

saya ade koleksi pokok2 unik ni yg dicari sendiri...terlalu banyak disimpan sehingga tak tau nak buat aper...antaranya ekor kucing dan 5 lagi spesis yg same cume patern nye lain2...tapi tetap menjalar dengan satu induk...herm berminat add facebook..pulausepetang88@yahoo..S/K