Friday, April 27, 2012

Dari Kelantan

Salam Jumaat...





Kuih dari Kelantan, rupanya tak berapa cantik tapi rasa dia ok juga. Kuih yang coklat dan ada putih kat atas dia rasa macam kuih kertas. Mungkin dibuat dari tepung pulut sebab rasa dia lebih kurang, cuma kuih kertas yang selalu saya beli agak nipis dan kering manakala yang ini agak tebal. Saya suka makan kuih kertas tapi belum pernah membuatnya.

Kuih yang kuning dan hijau tu pula rasa dia macam kuih bahulu tapi bau telur dia agak kuat. Mungkin sesetengah orang kalau kuih yang bahannya banyak telur ok aje tapi tidak bagi saya. Saya tak tahan bau telur sebab rasa hanyir, itu sebabnya kalau ada kuih yang menggunakan banyak telur jarang saya buat.




5 comments:

azi said...

Salam Kak Zai..
Mesti semua kuih ni manis-maniskan akak...patutlah orang-oarang kelantan manis-manis orangnya...:)

Sayapun macam akak, kalau kuih tu bau telurnya kuat (hanyir), saya tak berapa suka sangat...kuih baulu pun saya tak makan sangat...

cikmanggis said...

yang putih tu kuih beko rasanya di buat dari tepung pulut.Bahulu tu agak hanyir sebab (Jika tak silap) di buat dari telur itik.

Nieda said...

Kalu ke Kelantan tak tahu nak pilih makanan apa. Mcm2 ada

Kamariah Awang said...

Zai, ma tertarik dengan kueh yang dibuat dari pulut tu, tapi tak ingat nama. Ma kenal kueh tu pun di pantai timur ni jugak, di Singapura tak ada pun kueh tu. Rasanya boleh tahanlah. Memang rasa pulut dan manis sikit..

Nieza said...

macam jenis kuih ada tu...kalau kuih bahulu memang guna banyak telur. kat kelantan kuih murah kan kak.