Friday, November 20, 2015

Ubi Rebus.

Assalamualaikum...

Siapa suka makan ubi rebus? Boleh dimakan dengan sambal atau dicicah dengan gula campur kelapa. Sebut pasal ubi terkenang ketika zaman kecik2. Orang kampung kebanyakkanya memang menanam pokok ubi untuk sajian harian disamping nasi.

Ada juga orang yang terlalu miskin makanannya hanya bersumberkan ubi kayu. Zaman sekarang jarang kita jumpa orang makan ubi untuk menu harian yang ada pun ubi dijadikan makanan istimewa. Ada restoren yang menyediakan ubi rebus dengan harga sepiring rm5 ke rm6.

Ubi juga boleh dibuat macam2 seperti digoreng, dibuat keropok, kuih bingka dan sebagainya. Bagi yang tidak bermasaalah boleh makan bila2 masa tapi bagi orang macam saya kenalah berhati2. Make sure kalau nak makan ubi mesti makan nasi dulu kalau tidak seharian perut meragam.



Sedap makan waktu panas2.





11 comments:

paridah said...

UBI KAYU TINGGI KANDUNGAN GULANYA MENGENYANGKAN TAPI TERLEBIH MKN MAHU BERPUSAR ANGIN DLM PERUT...SESEKALI MKN OK JUGA...SEDAP SGT TU..

Sweetie said...

Haaa 'jengah tingkap rumah kak zai' dah 'terhidang' sarapan ubi rebus pagi ni... bagi saya gula... saya suka cicah dengan gula saja ataupun buat pengat. Air kopinya mana?

Kakzakie said...

Ubi memang sedap kakzai
Kakak suka tak kisah jadi kuih ke goreng ke rebus semua ok aje
Rebus makan dgn sambal tumis memang sedap sangat:)

saniah ibrahim said...

Anak2 saya kalau ada ubi rebus dah tak ingat nak makan nasi ...masalah nya saya ni pulak perut dah tak tahan ,makan sikit pun dah banyak angin....
Macamana ya org zaman dulu/jepun boleh tahan makan hari2.?

Normala Saad said...

bagi saya dari dulu sampai sekarang..ubi kayu tetap feveret. Jumpa mesti beli punya..tak kisah angin ke tidak..

hainom OKje said...

Saya suka kak zai.....
Hari tu balik kg dapat jugaklah merasa. Kebetulan anak sedara jual. Satu bekas Rm4 henggit tp kurang puas sebab ubi dia kurang empuk yg mcm saya bayangkan Kak Zai...

Kak Zai saya suka cicah ngan sambal cili padi....Mmg perghlah hihi....

Nooriah Abdullah said...

wah ada ubi rebus kakzai sedap tu
sekarang menu ni jd fav org ramai
kalau dulu2 mmg org kurang mampu yg makan kan
tpi skrg ni org dah boring makanan yg terlebih sedap nk mkn yg mcm ni pulak

Bunda_nora said...

Sebut pasal ubi kayu ni kak zai... bunda ada tanam 2 3 pokok tu... dah lama jugak...walaupun pokoknyer cekeding tapi rasanyer ubi nyer dah matang kot.... tapi ntah bile lah nak pegi korek ubinyer ntah...

Sedap tu makan ubi rebus...cicah sambal boleh...ikan kering boleh...kelapa gula boleh...

Wa said...

Salam kak zai...kalau balik kg memang selalu makan ni.sedapnyaaaaa....

❤Kamsiah❤ said...

saya suka apa2 menu berasaskan ubi..lepat,bingka,tapai,kerepek..

Sura Mohd said...

Assalamualaikum kakzai..
dah lama tak menyinggah sini..
sekali singgah ..ada ubi...sedapnya..makan time hujan panas2..pergh..:)