Thursday, November 12, 2015

Orkid Paling Saya Suka.

Assalamualaikum...

Terpanggil bila saniah tulis dalam N3 tentang kegemaran saya pada orkid. Tak dinafikan bila jumpa orkid tak kira dimana saya akan beli. Ada juga saya jumpa orkid yang agak unik bila saya melancong tapi tak dapat nak bawa balik.

Kalau ikutkan memang banyak saya berbelanja untuk membeli orkid. Tak semua yang saya beli hidup lama. Ada juga pokok orkid yang susah berbunga dan tak berapa sihat. Tapi itulah kalau dah minat usahakan juga.

Nursery Sungai Buloh adalah tempat yang selalu saya kunjungi. Sampai taukeh tu dah kenal dengan saya. Kalau nak mencari orkid yang banyak kena masuk kedalam. Mesti melalui Hospital Sungai Buloh masuk paling akhir. Harga pulak jauh lebih murah berbanding ditepi highway.

Walaupun Musim hujan ia tetap berbunga tapi bunganya tak besar sangat.













15 comments:

saniah ibrahim said...

Tulah kak zai bila saya terpandang orkid yang banyak tu terus teringatkan kak zai....
Saya ni baru nk berjinak2'tanam orkid bila selalu baca cerita kak zai pasal orkid ni....banyak ilmu saya dapat.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Subahannallah .. cantiknya orkid yg gambar pertama tu kak zai..
Orkid ni tahan lama tapi berbunga susah sikit kan ka zai..

hainom OKje said...

Cantiklah pulak orkid Kak Zai tu....ayu je saya tengok. Teringin pulak nak tanam orkid. Mahal tak costnya Kak Zai.....

paridah said...

kalau dh minat orkid duit hbs membelinya langsung xdikira kan zai..cantiknya orkid2 zai yg mekar...

Kakzakie said...

Tangan Kak Zai sesuai tanam itu yg puas tengok.
Kakak geram aje tau:)

Sweetie said...

Patutlah jadi trademark/icon kak Zai.

Diana Rashid said...

kalau dah minat memang akan usahakan jugak untuk dapat..kan??lama2 nanti boleh jadi perniagaan sendiri juga kak kalau dah koleksi nya banyak..hhheeh

Raihanah Ahmad said...

cantik2 orkid tu

anajingga said...

Subhanallah cantiknya..di rawang ni ada sebuah nursery orkid yang sangat luas dan berdekatan dengan rumah ana.Cuma ana tak serasi dengan tanaman orkid ni zaitun :)

kakyon said...

ky belum pernah cuba menanam orkid, takut tangan tak serasi..nanti membazir saja bila bunga mati..

tiga lalat said...

hehe2 wak pon baru balik dari beli bunga2 kat sungai buloh nursery tuuu ., huhu2

Normala Saad said...

Patut suka pun...cantik kaler & corak dia...mcm lukisan

Wa said...

Cantikkkkk sangat yang putih purple tu siss... Salam kenal n follow sini

Nieda ramly said...

cantik sungguh orkid yang atas sekali tu...susah nak jumpa. saya tak pernah tengok lagi yg warnanya sebegini

Jari Manis said...

orkid mmg cantik