Sunday, August 17, 2014

Sejadah Paling Mahal

Salam...

Sejadah paling mahal....tapi bukan harganya.

Semalam saya singgah distation minyak Kuala Lipis untuk bersolat. Sudah menjadi kebiasaan ke mana saja saya pergi saya akan mengunakan telekong dan sejadah sendiri.

Setelah solat hubby mengajak saya singgah digerai sebelah station minyak untuk minum. Habis minum kami pun beredar nak meneruskan perjalanan. Masa hubby nak ke kaunter bayaran HP dia berbunyi, dia pun mengarahkan saya untuk membayar. Selesai bayar kami pun berlalu.

Sampai diR&R Gua Musang hubby tanya nak makan dulu atau solat. Bila hubby sebut aje solat saya teringat beg telekong yang saya letakkan diatas kerusi masa saya minum di Kuala Lipis...Ya Allah beg telekong tertinggal. Kalau nak berpatah balik memang tidaklah sebab terlalu jauh.

Hubby mencadangkan kami makan dulu lepas tu pergi ke Pekan untuk mencari kalau2 ada jual telekong. Boleh saja saya solat dulu atau lewat sebab jama' dengan menggunakan telekong yang disediakan tapi bagaimana kalau kedai sudah tutup. Saya tak dapat nak bersolat ke masjid ke esokan harinya sebab hubby ada meeting dari pagi hingga ke petang. Alhamdulillah saya dapat beli walau tidak dibasuh sebelum dipakai, kira yakin ajelah yang ianya bersih dan suci.

Agak terkilan dan teringat2 walaupun hubby mengatakan bila balik nanti kami akan singgah untuk bertanya kepada tuan kedai. Telekong tu adalah pemberian adik ipar yang dibelinya di Bandung dan sejadah tu pula pemberian kawan balik dari mengerjakan haji. Manakala begnya saya beli diPerth. Kesemuanya ada keistimewaan.

Paling saya sayang sejadah sebab ianya sangat special. Masa saya menziarahi kawan yang balik dari Mekah dia bagi saya sejadah, boleh pilih katanya. Saya tak kisah apa saja pemberian orang saya terima dengan senang hati. Menurutnya dia ada membeli 2 helai sejadah untuk dia dan saya tapi sejadah itu telah digunakan di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram sepanjang dia berada disana. Sejadah tu sangat cantik dan berwarna goal. Pernah saya cari di Jalan Tuanku Abdul Rahman tapi tidak ada.

Bila saya nampak sudah tentu saya memilih sejadah ini bukan sebab harganya yang mahal tapi sebab nilainya. Sentuhan lantai dikedua2 buah masjid pada sejadah itu membuatkan saya tertarik. Sejak itu sejadah itulah yang saya angkut ke mana saja saya pergi walaupun usianya sudah lebih empat tahun. Pernah semasa saya solat diR&R Tapah sesudah solat orang sebelah bertanya dimana saya beli.

Saya berharap sangat2 akan dapat balik sejadah yang amat2 saya sayangi. In Shaa Allah.













11 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Ada sentimental value sejadah tu ye zaitun.. Memang lah sayang. Harap dpt jumpa semula..

saniah ibrahim said...

moga dapat kembali sejadah dan telekung kakzai yang tertinggal tu...

Acik Erna said...

In syaa Allah zai.

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

in shaa Allah..kalau memang rezeki kita pasti dapat balik nanti..

kakyon said...

barang pemberian kawan selalunya kita sayang kan Zai.nilainya tak jadi soal.yg penting ingatan mereka pada kita..

Kakzakie said...

Allahurobbi... sayang memang sayang Kak Zai. Habis dah dpt balik ke tak sejadah tu kak zai.

Kakak rasa biasa kalau telekung tak ada siapa berani ambil. Org kedai itu mungkin simpankan.. insya-allah.

Nieda ramly said...

ada kisah tersendiri . itu yg buat sesuatu barang kita sayangi.
semoga dapatlah semula barangan kesayangan kak zai tu

Nora Karim said...

Alahai memang susah hati dibuatnya kalau brg yg ada sentimental value ni tercicir...

Jari Manis said...

in sha Allah..kalau rezeki tak kemana

imm said...

insyaAllah kalau masih rezeki akak, sejadah tu datang balik dekat akak..
kalau dah xde, niatkan sedekah,selagi ada orang guna, selagi tu lah akak

imm said...

dapat pahalanya..:)