Wednesday, August 13, 2014

Kuih Bakar Yang Dicari.

Salam...

Kalau pergi sebelah utara saya selalu membeli kuih bakar yang ada dijual di R&R Gurun atau kadang2 singgah diKuala Kangsar. Saya suka sangat kuih ini sebab masa arwah mak masih ada kami tak pernah tinggal membuatnya.





Kuih yang dibuat arwah mak memang sedap, belum pernah jumpa yang sama rasanya. Semasa saya pergi ke Penang tempoh hari saya ternampak kuih ini dijual ditepi jalan. Harganya rm6 satu paket, saya ambik satu aje nak mencuba.

Masa kat hotel saya tak makan lagi. Bila balik ke rumah baru saya makan. SubhanAllah inilah rasa kuih bakar yang saya cari2. Rasanya memang sama macam yang arwah mak saya buat. Malangnya saya cuma membeli satu paket saja. Bukan tak nak beli lebih tapi selalunya rasa dia biasa2 aje.


12 comments:

Acik Erna said...

saya pun suka makan zai..lebih2 lagi kuih bakar kacang hijau tu..lama dah lama sangat tak makan..tak de orang jual

saniah ibrahim said...

kak zai kuih bakar tu kuih bangkit ke?kalau org2 lama buat memang sedap ,apatah lagi kalau guna cara tradisional.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam Ukhuwah Kak Zaiton..

Kuih bakar tu macam kuih bangkit ke Kak Zai.. nampak sedap n gebu tu :)

ummiross said...

Ummi pun suka Kak Zai..kalau dapat yang sedap memang tak puas makan, best je cair dlm mulut. Kena ingat jenama tu Kak Zai, lain kali pergi boleh cari lagi.

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

kak nah pun suka beli kuih bakar ni..walau xraya pun tetap beli kalau balik kg..sbb aruah mak suka sangat makan kuih nie..

Nieda ramly said...

kuih bakar ni org lama saja yg pandai buat. dgn lemak dan manisnya memang rasa sedap.makan sambil pejam2 mata...

Kakzakie said...

Tak apa kak zai bila dah tahu sedap ni lain kali boleh beli lebih-lebih..

Bunda a.k.a KN said...

Dapat bayangkan bila masuk jer dalam mulut cair dalam mulut dengan kemanisan dan kegebuan biskutnya yang rangup diluar....

Zaitun said...

Ramai yang respon dengan kuih bakar,terima kasih buat semua yang tinggalkan comment.
Buat saniah dan cahaya hidupku kuih bakar juga dipanggil kuih bangkit.

Jari Manis said...

Kak zai, Jm pun suka kuih bakar ni. Alaaa kenapa x ambil ilmu dari arwah mak tu klau x leh buat sendiri :-) mmg susah nk cari yg sedsp dan gebu kan kak

Zaitun said...

jari manis...kalau ikutkan ilmu memasak arwah mak kak zai memang banyak tapi takde sorang pun anak dia yang mencontohi. Kak zai terkilan sangat dengan kuih kemboja ada orang panggil kuih bakar juga. Rasa dia memang berbeza sebab arwah mak kak zai guna mintak sapi dan satu lagi kuih bahulu zaman dulu2,bila makan berterabur. Sekarang ni macam kek span.

Nora Karim said...

Mmg susah nak cari makanan yang sama rasanya dgn yg pernah arwah mak kita buat... saya kalau teragak nak mkn makanan yg seperti arwah mak masak... saya akan cari makcik2 saya... kalau di kampung pun saya blk... asalkan dpt mkn.. huhh