Sunday, July 31, 2011

Pekasam....dan.....Ramadhan

belum digoreng


Dulu saya tak pandai makan benda ni, nama dia ikan pekasam, pernah dijamu dirumah kenalan tapi saya takut nak makan. Saya rasa ikan ni macam ada bau sikit sebab tu saya tak suka. Masa hubby pergi kursus di Kedah dia terjumpa ikan ni dan dia beli dua paket, Satu ikan sepat kalau saya tak silap dan satu lagi mungkin ikan gelama.

Masa hubby bawa balik saya terus simpan dalam fridge, kononnya malas nak masak sebab saya sendiri tak makan. Tapi bila hubby mintak nak makan terpaksalah saya goreng. Terpikir sebelum ni bila saya menggoreng ikan masin saya akan goreng dengan bawang dan cili api lepas tu perah limau. Walaupun sebelum ni saya tengok ikan tu hanya digoreng macam tu aje tapi saya ubah kalau2 rasanya boleh menjadi sedap. Masa menggoreng baunya sungguh semerbak dan ternyata rasanya juga sedap dan tak ada bau sebagaimana sebelum ni. Masih ada berbaki dalam fridge dan puasa ni adalah benda yang boleh menambah selera.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan khasnya buat keluarga, rakan2 diluar sana juga rakan2 blogger yang saya kasihi dan buat semua muslimin dan muslimat amnya. Ampun dan maaf saya pinta jika terdapat salah dan silap secara sengaja ataupun  tidak sengaja.

Selamat berpuasa......






16 comments:

sal said...

saya sgt suka ikan pekasam..penambah selera..saya tak brp pandai buat..

tpi anak buah saya kawin ngn org kelantan dan ada yg kawin ngan org selangor telah memperkenalkan ikan ni.mereka buat sendiri dan memang sedap.smpai sekarang saya suka..

Acik Erna said...

assalam zai..kegemaran tu zai..saya kalau dapat ikan pelasam ni..goreng dengan bawang dan cili kemudian perah asam limau..macam yang zai buat tu le..memang sedap..
selamat berpuasa zai.

Amie said...

sewaktu tinggal di asrama (masa sekolah dulu) ada kawan Banjar dari Tanjung Karang dan jga Sekinchan bawa ikan sepat pekasam, dari situlah Amie belajar makan ikan pekasam... mereka panggil kan wadi(k)

ainnoraini said...

suami say mmg suke ikan tu kak zai...bile mkn mmg bertambah2 jadinye...

Selamat Menyambut Ramadhan kak zai dari ain sekeluarga...semoga kite semua diberkati oleh allah dibulan yg mulia ni...

ckLah said...

كل عام وانتم بخيربشهررمضان ا لكريم

sonata anak kancil said...

selamat menjalani ibadah puasa - sedap ikan pekasam tu...kalu ada saya makan! tp di sini tak ade pulak orang jual @ sy jarang sekali pergi pasar !

Kamariah Awang said...

Ikan pekasam? Sama tak dengan ikan jeruk,Zai? Sedap, kot...! Kalau makan dengan nasi panas2 mesti bertambah2.. Hehe...
Salam Ramadhan dan selamat berpuasa Zai... Maaf jika ada kekhilafan ketika berblog yerr..!

fa10 said...

saya pun tak pernah makan ikan pekasam ni, kebetulan pulak tak berjodoh ngan org utara... maka smpi skrg pun tak pernah rasa. tunggu menantu la pulak kot, ekekekek.. gurau2 awal ramadhan kak. Selamat berpuasa

JunAina said...

ikan pekasam kesukaan aina...makan dengan pulut dan kelapa parut pun best...

kak zai...

salam ramadhan...semoga kita akan bersama hingga ke penghujung dalam mengejar nikmatnya ramadhan...

Nieda said...

Selamat berpuasa KAk ZAi.

Sdap juga makan pekasam. Antara menu pembuka selera.

ibuintan said...

selamat berpuasa kakzai... ikan pekasam memang membuka selera... saya kalau goreng pun buat macam kakzai buat juga

selalu guna lada api sbb suami suka pedas sikit

cikmanggis said...

wah ikan pekasam..boleh pengsan makan ni..pengsan sebab kekenyangan..salam Ramadhan Zai...

Nida said...

Salam Kak Zai..

Nasib baik cik hubby tak nampak ikan ni.. kalau tak mau sebaldi air liur ditadah..hehe

azi said...

Salam Akak...
Akak..ikan tu memang kegemaran kebanyakan orang kedah...dan betul kak..bila goreng, kena letakkan bawang dan cili untuk rasa dan aroma yg. lebih sedap ....mesti akak lebih berselera untuk berbuka puasa ye...:)

MulutPayau said...

Assalamualaikum Kak Zai....

saya mmng suka ikan pekasam...maunya tambah nasi kalau ada ikan ni......perah asam limau..fuhhhhh...sedap!!!

p/s...selamat berpuasa utk akak sekluarga...

zue said...

zue pun dulu x pndai mkn ikan pekasam ni..bila officemate bawak yg siap dimasak...pehhh sedap juga ek..tu yg klu dia balik kg mesti nak kirim sbb dah pndai masak dan mkn...suami pun ikut suka.