Wednesday, August 12, 2015

Pemberian.

Assalamualaikum....






Dua minggu lepas saya bawa balik benda ini. Minggu ini tak tahu lagi. Mungkin buah sudah banyak yang masak. Orang ingat saya ada dusun kat kampung. Kampung sendiri sudah pun tergadai. Terbiar setelah penghuninya berhijrah. Setiap kali balik dari Terengganu booth kereta penuh dengan segala benda. Dari buah sampailah sayur2an.

Mula2 dulu rasa segan, setiap kali datang ada aje yang dikirimkan balik. Lama kelamaan sudah biasa, sudah macam kampung sendiri, sudah macam adik beradik. Jasa dan budi baik mereka tersangat mulia. Mereka seronok bila kita terima barang yang dikirimkan. Paling mereka suka bila saya kata barang yang dikirim saya agihkan pada kawan2 dan jiran2. Rumah saya tak ramai orang memang tak boleh habis. Jika dibiarkan ianya akan busuk.

Syukur alhamdulillah...Allah anugerahkan saya kawan2 yang baik hatinya. Jiran juga tidak terkecuali selalu memberikan saya makanan. Lauk dan kuih ada aje yang menghantar. Kadang2 saya cuma masak nasi sahaja manakala lauknya sudah ada pemberian jiran. Cuma adalah jiran sebagaimana yang pernah saya masukkan dalam N3 yang lalu. Yang itu saya buat tak tahu aje sebab ramai lagi yang masih baik dengan saya.

Mudah2an persahabatan kekal sampai bila2 walau dimana jua kita berada, in syaa Allah amin.





11 comments:

paridah said...

sahabat2 yg baik adalah rezeki pemberian Allah jua...syukur alhamdulillah moga persahabatan yg terjalen antara kita kekal selamanya...sedapnya durian rambutan manggis pisang..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya kak zai...
Nak manggis tu..
Emmm meleleh air liur ni :)

Bunda a.k.a KN said...

Orang berbudi kita berbahasa...orang memberi kita merasa....
Alhamdulillah murah rezeki kak zai...

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah bruntung mndpt shbt yg baik2...rezeki pun dkongsi.

Nieda ramly said...

seronoknya berjiran saling maufakat.

NEKCIK said...

untungnya kalau dapat berjiran dengan Zai ni..mewah rezeki!!

Kakzakie said...

Semakin ramai dapat menikmati/diagihkan semakin banyak pahala yg memberi
Murah rezeki. Bapak kakak kata kan Kakzai hasil tanaman kalau makin ramai yg kita beri makin banyak hasil yg diperolehi musim akan datang.

Nooriah Abdullah said...

saya pun teringin nak berjiran dgn kakzai, tapi bukannya sbb nak kan buah tu tapi sbb kakzai pemurah dan baik hati dgn jiran2, mmg sakit kalau dpt jiran yg macam tuttttttt kannnn, alhamdulillah kakzai di kelilingi dgn orang baik2..

Normala Saad said...

Alhamdulillah...banyaknya rezeki..

Jari Manis said...

semua buah tu JM suka...syukur dapat jiran yg pemurah mcm tu

hainom OKje said...

Murah rezeki Kak Zai....mmg tak habis kalau makan berempat tu ....untunglah kak Zai dpt jiran yg baik. Itu pun rezeki anugerah Allah jugakkan kan Zai