Monday, August 17, 2015

Dusun

Assalamualaikum...

Pertama kali pergi ke dusun rambang mata tengok pokok2 yang lebat berbuah. Terutamanya pokok rambutan merah bergayutan. Tolong kumpulkan buah2an bukan main seronok lagi maklumlah tak pernah ada dusun.




Bila semuanya sudah dikumpul dan dimasukkan ke dalam guni dapat 3 guni semuanya. Pergi pulak ke pokok manggis sekejap aje dah dapat petik satu basin. Durian, jagung dan petai sudah disediakan sebelum kami sampai. Gelak2 bagitau dengan yang empunya dusun kami nak jual tepi jalan. Bila sampai rumah biasalah semuanya akan diagihan.



Pulut durian.



Nak buat jeruk petai.

Alhamdulillah rezeki dariNya.



18 comments:

Nieda ramly said...

banyaknya rezeki kak zai

Nieda ramly said...

banyaknya rezeki kak zai

Sura Mohd said...

wahh..seronoknya..alhamdulillah..untung Kak Zai..rezeki
sura tengok pon seronok..
pulut durian tu..favs sura..

Kakzakie said...

Memang seronok kalau masuk dusun KakZai
Tengok sana-sini semuanya ada buah.
Tahun ini kakak kurang puas makan manggis KakZai
Tak sempat hari itu sebab hubby dah masuk hospital

saniah ibrahim said...

Kat rumh sya ni pun rambutan melayut2 berbuah,dh ada pokok sndiri ni xde yg nk mkn..sesiapa yg nk bgi je....petai kak zai tu yg geram tengok....bnyaknya,kalau dekat boleh minta sikit ....hihiii

saniah ibrahim said...

Kat rumh sya ni pun rambutan melayut2 berbuah,dh ada pokok sndiri ni xde yg nk mkn..sesiapa yg nk bgi je....petai kak zai tu yg geram tengok....bnyaknya,kalau dekat boleh minta sikit ....hihiii

paridah said...

mmg seronok berada di dusun ni redup n nyaman...semua jenis buah2an nk makan ada.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tahun ni dusun mak tak berbuah kakzai..
Kalau tidak puas makan buah-buahan tu semua..
Pokok2 tu mungkin bersedih juga..
Bila mak sakit ni..

Seronoknya tengok kakzai masuk dusun..
Saat yg best masa petik2 buah-buah tu :)

Bunda_nora said...

Bak mai sikit jeruk petai tu.....dah lama tak jumpa n tak makan....hehe

Sham said...

Untungnyalah sape2 yg ada dusun buah ni ye...berbaloi2...

che mid said...

Cantik-cantik petai tu kak Zai..nampak baru turn dari pokok..alhamdulillah sama-sama kongsi rezeki dari Allah..

Jari Manis said...

seronoknya kalau ada dusun leh mkn buah segar...manis nye lain...ni beli kat pasar mlm tu....sedih...buah dh 'basi' huhhu

Normala Saad said...

Syoknya tengok...tahun ini saya belum berpeluang nak kedusun lagi..buah pun dah nak hampir habis..jika tidak saban tahun saya & kawan2 akan berkelah dan makan rambutan sepuas hati didusun kawan..

AMIIZAA said...

seronoknya kak...mcm2 buah ada...puas makan....

nur amni said...

Saye pun takde dusun..tumpang dusun jiran jela..tp mmg seronok sgt..rasa tamak..semua nak bw blk buah2 tu...tp simpan niat dlm hati jela..dusun org kot..hehe

Salam ukhuwah.

nur amni said...

Saye pun takde dusun..tumpang dusun jiran jela..tp mmg seronok sgt..rasa tamak..semua nak bw blk buah2 tu...tp simpan niat dlm hati jela..dusun org kot..hehe

Salam ukhuwah.

nur amni said...

Saye pun takde dusun..tumpang dusun jiran jela..tp mmg seronok sgt..rasa tamak..semua nak bw blk buah2 tu...tp simpan niat dlm hati jela..dusun org kot..hehe

Salam ukhuwah.

hainom OKje said...

Ohhh .....nilah punca petai jadi masak pelbagai jenis tu yek Kak Zai......kussss semangat mmg banyak petai tu. Sebesen....hihi....
Cantik Kak Zai masak pulut tu