Friday, August 21, 2015

Cempedak

Assalamualaikum....

Salam Jumaat...Syawal sudah berlalu. Zulkaedah pula menjelma. Ini bermakna orang2 yang menjadi tetamu Allah akan berangkat ke tanah suci. Semoga semuanya dalam keadaan sihat dan dipermudahkan.

Minggu lepas beli cempedak kat tepi jalan dengan harga rm8 sebiji. Buahnya nampak cantik. Menurut penjual kena simpan sehari dua baru boleh digoreng. Dah 5 hari masih belum ada bau. Bila buahnya dipicit rasa masih keras.



Saya sekeluarga suka makan goreng cempedak. Bila dah ada kat rumah tak sabar nak makan. Saya pun potonglah, punyalah hampa dahlah isinya tak ada busuk pulak. Penjual tu rekemen yang jenis baik dan harganya mahal sikit. Tak ada rezeki.... lebih baik beli yang dah siap digoreng dah tentu boleh dimakan terus. Rasanya kalau rm8 banyak juga kannn....






11 comments:

Kakzakie said...

Kesiannya.... beli cempedak ni kadang risikonya macam itulah KakZai
Kakak ni nasib baik sebab rumah bapak kakak baaaanyak sangat, sekarang ni kan musim

Sebaiknya KakZai beli yg dah siap goreng ajelah..

aizamia3 said...

Alahai.. sayangnya..
Takpelah bukan rezeki kita tu.. mungkin ada yang lebih baik menanti kita.. ;)

Sura Mohd said...

adoi..terkena pulak camni..mesti hampa kan kakzai..semalam sura baru beli cempedak goreng kat pasar malam..
pon x brape puas hati..paham2 jelah..huhu

paridah said...

kak pun suka sgt dgn cempedak..tulah kalau beli pada penjual ni nasib xbaik dapat kulit saja...

Normala Saad said...

Tengok cempedak Zai tu, tersenyum kak sorang2 kak sini, cempedak kak peram 3 minggu tak masak. Kawan bagi. Last2 bila dia dapat tau, dia ganti dengan 3 biji cempedak baru yang isinya besar dan manis...

Nieda ramly said...

alahai kesiannya kak zai....cempedak ni kalau kena dgn isis yg gemuk dan manis, makan mentah pun sedap

saniah ibrahim said...

Kesiannya kak zai...ialah kalau beli dh goreng lagi puashati kan, sya pun smlm ada bli cempedak goreng rm3 ada 12 ketul dibernya...mkn dgn ank bujang je sebab suami x suka buah cempedak

saniah ibrahim said...

Kesiannya kak zai...ialah kalau beli dh goreng lagi puashati kan, sya pun smlm ada bli cempedak goreng rm3 ada 12 ketul dibernya...mkn dgn ank bujang je sebab suami x suka buah cempedak

hainom OKje said...

Laaa.....patut pun tak de bau kan Kak Zai....ingatkan bila beli buah sebijik puas makan rupanya langsung tak dpt makan
Tak pelah Kak Zai dah bukan rezeki ek.....

Raihanah Ahmad said...

saya suka sangat cempedak, tapi susah cari yang elok dan murah kan

Amanda Suria said...

Sayang betul bila jadi mcm ni...bukan sebab duit kak kan..tp sebab nak sgt makan...x pe la kak dh xde rezeki..risikonya kalau beli cempedak macam ni la