Monday, August 10, 2015

Acuan Canggih.

Assalamualaikum...

Kawan2 pernah tak tengok benda kat bawah ni? Alat atau acuan buat kuih cakoi tapi kuihnya kecik2. Masa saya pergi Perth, Australia tahun lepas adalah masuk kedai yang jual kuih yang lebih kurang sama tapi dipanggil churros. Acuan yang digunakan juga berbeza. Sekarang sudah tak payah guna acuan tangan.




Yang ini pulak acuan buat kuih putu mayam. Selalunya orang india yang buat kuih ini. Sebab itulah jarang dapat makan sebab orang kita jarang buat. Kuih ini dimakan dengan kelapa dan gula.




Orang Msia sudah bijak mencipta untuk kegunaan komersial.



11 comments:

Kakzakie said...

Semakin ramai bijakpandai ada aje idea mencipta alat bagi memudahkan pengguna
Kalau dpt mesin yg atas tu nak juga kakak beli Kakzai:) boleh buat cakoi cepat dan banyak-banyak kalau ada kenduri senang.

paridah said...

kuih putu mayam ni ada acuan tangannya yg kecil zai..dulu2 kat kampung kak, tok selalu buat..agak renyah n lambat membuatnya tapi sedap...

Nieda ramly said...

ciptaan inovasi memudahkan kerja, cepat dan bersih.....
cuma kena keluarkan modal dulu

saniah ibrahim said...

Canggih sungguh,senang,tak pyah nk gunskn tenaga sngt

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Banyak sangat dah mesin yg dapat membantu kita memproses makanan dengan cepat tu kak zai..
Ingatkan tadi buat keropok pic yg kat atas tu :)

Pengedar Shaklee Sri Aman said...

Kreatif sungguh...hehe

Pengedar Shaklee Sri Aman said...

Kreatif sungguh...hehe

Pengedar Shaklee Sri Aman said...

Kreatif sungguh...hehe

Nooriah Abdullah said...

churros mmg sedap kakzai, best nya kalau dpt acuan macam tu tingin lah kena cari kaki jugak ni

NEKCIK said...

uiii nekcik suka sangat putu mayam tapi susahnya nak dapat melayu buat...kat pasaralam dekat si.i ada budak.lelaki.mlayu buat..siap ajar kat nekcik.tapi x peenah buat

Jari Manis said...

senang keje...cepat lak tu