Monday, July 30, 2012

Hasil dari Ronda-Ronda

Salam Ramdhan...

Terima kasih buat Makchaq, Lady Lavender, MulutPayau, saniah, Nieza, Acik Erna, Nieda, sal,  aNIe dan semua blogger yang singgah diblog saya. Mudah2an semuanya sihat dan dapat menjalani ibadah.

Hari Sabtu kelmarin selepas hantar Mimi ke bas station untuk balik ke Melaka saya dan hubby ke bazar Ramadhan Kelana Jaya. Seperti biasa orang ramai termasuk yang berbangsa Cina dan India turut sama memeriahkan suasana. Menu disana sama macam semua bazar Ramadhan yang lain cuma saya ada terjumpa lai chi kang yang berbagai perasa. Bila tengok ramai orang bertumpu kat gerai itu saya pun tak nak lepaskan  peluang. Saya beli yang berperasa kelapa laut dan perasa mangga. Rasa dia ada kelainan dari rasa lai chi kang biasa sebab macam2 buah dimasukan.

perasa kelapa laut

 perasa mangga

Saya belikan juga kuih samosa dan tepung pelita untuk dihantar ke rumah mak mertua adik yang rumahnya di Kelana Jaya juga. Teringat pula pada dia tentu tak pergi ke bazar untuk membeli juadah berbuka sebab pergerakannya agak terbatas (dah berumur) dan juga punya  masaalah sakit lutut. Dia hanya tinggal dengan pembantu rumah. In return saya dapat buah kat bawah ni. Ada banyak kat atas pokok tapi ambik sikit aje sebab nak balik cepat masa tu dah dekat berbuka, adik pulak kesaorangan kat rumah.


belimbing buluh


Ronda hari Ahad..............

Saya rasa tentu dah ramai sampai kat kedai ini cuma saya aje yang ketinggalan. Ianya terletak di Shah Alam.

kedai yang menjual barang makanan yang datangnya dari Mekah, Madinah, Iran dan berbagai lagi


Biar gambar yang bercerita...............

















Maaf gambar kurang jelas, guna h/p murah.

Ada banyak lagi yang dijual di kedai Mahnaz food ini....

Kat bawah ini barang yang saya rembat, tak beli banyak sebab tukang makan tak ramai lepas tu bulan puasa tak berapa sempat nak makan.

masa buat umrah dulu hari2 minum jus mangga tu


N3 panjang tapi banyak gambar..............

Lepas balik dari kedai diatas jelajah pulak bazar Ramadhan PKNS Shah Alam....







12 comments:

Nieda said...

WAh seronoknya saya kalau dpt singgah kat kedai pak arab ni. Mcm2 ada.Buat terliur pula tengok naugat kacang tu.

Acik Erna said...

assalam zai..teringin pulak nak pi kedai tu..tapi ajuh sangat la zai..seronok tengok gabar yng zzai kongsikan..banyak betul barang2 yang dijual

makchaq said...

Makchaq suka laici kang, dulu masa kecik2 buat sendiri.. W/pun renyah tapi puas makan..

Best pulak nampak kedai arab tu.. tapi jauh la pulak...

Kamariah Awang said...

Makanan arab banyak yang manis2, Zai... Tapi ma paling suka yang gambar ke2 tu, macam biskut.. nampak sedap.

lady lavender said...

teliur tengok lai ci kang. Nak buat sendiri tak pandai...
p/s: part ronda2 ni saya pun sukaa :-)

azi said...

Salam Kak Zai...
Akak, saya pun suka laicikang.....sedapnyaaa...


bila tengok naugat tu, terus rasa teringin....

Kakzakie said...

Kakak lihat barangan kedai Mahnaz yg Kak Zai tunjuk dah macam kat Mekah dan Madinah pulak. Kat JB tak adalah kedai macam ini. Mesti banyak Kak Zai memborong ye:)

cikceriacorner said...

salam akak..saya suka belimbing buluh..masak smbal..sedap..masak lemak pon sedap..hehehe

ibundo said...

salam zai. belimbing tu buat apa pun sedap. kpah selalu massukkan dalam sambal gantikan asam jawa. Masak lomak pun sodap..
selamat berpuasa zai.
Banyak barang2 dari timur tengah tu..

che mid said...

Salam.. nak lai chi kang sikit..

Eh akak shah alam kt mana.. entah2 selalu berselisih bahu he he

zue said...

assalamualaikum kak zai,
bestnya nengok kedai pak arab..kat jb x ada..suka biskut nuget tu..

selamat brpuasa.

Siti Asiah said...

date & dried fruits dia best...;)