Tuesday, November 08, 2011

Cerita Raya

Salam....

Dah 3 hari berlalu Hari Raya Korban ini bermakna tak lama lagi ramailah jemaah haji kita yang akan pulang ke tanah air, mudah2an mereka mendapat haji mabrur, amin.

Hari raya tempohari saya tak pergi mana2 pun, kumpul dengan anak2 menu pagi kami makan pancake (permintaan anak2) dengan sambal sardin. Saya tak bubuh gula dalam pancake sebab tu boleh dimakan dengan sambal. Menu tengahari saya masak nasi tomato, ayam masak merah dan kari dalca. Buat sebiji kek dan rebus kacang kuda untuk buat kudap2an.

Kali ini raya kami agak berbeza  tak ada lemang, nasi impit atau rendang. Saja nak tukar selera buat yang simple saja. Hubby sibuk di surau sebab kami ada buat korban, lepas zohor dia bawa balik daging fresh dan daging masak kurma yang dimasak ajk surau. Hari kedua saya masak daging blackpepper atas permintaan Mimi sebab petangnya dia nak bawa balik ke Melaka.

Hari ni rumah dah sunyi macam biasa, siadik pula keluar dengan kawan2 sekolahnya pergi menengok wayang. Tinggallah saya sorang2 guling2 dengan bantal hehehe....

Nak tunjuk kek yang saya buat tempohari ambik dari recepi cikmanggis tapi saya tukar ke buah orange sebab sebelum ni saya guna lemon, rasanya masam. Terima kasih pada cm, saya c/p dan jangan marah saya derhaka tukar recepi.

orange butter cake
 rasanya memang sedap
 kacang kuda
pancake without sugar 


19 comments:

aNIe said...

Kak kacang kuda tu sedap... anie dah lama tak buat kek... oven dah buat hal...dulu selalu buat kek oren untuk mertua...dia suka sgt kek oren buatan anie...

cikmanggis said...

saya pun macam zai jugak.Beraya dengan anak-anak cucu dan menantu menatu.Masak biasa biasa saje.Petang letih tergolek.Hari ini lagi letih sebab kemas bilik dan rumah... macam org check out hotel:)

Terima kasih sudi cuba resepi tu:eh cuti sekolah dah dekat rasa nak date dgn Zai sekitar Taman melawati boleh tak hehe.

Zaitun said...

aNIe

Kak Zai suka makan kacang kuda tapi tak kuat macam kuda hehehe....

Beli aje yang baru December sale....

Zaitun said...

cikmanggis

Macam saya juga kemas yang ditinggalkan hehehe...

Boleh saja kita berdating tapi saya tak duduk kat sana lagi.

Acik Erna said...

Assalam zaitun..saya memang suka sangat dengan kacang kuda..
selain dari makan macam tu..boleh buat masak kari lagi..

Nieda said...

Mengancam la kacang kuda tu.Nampak gebu.
Klau dpt ngap2 semangkuk boleh habis.

Kamariah Awang said...

Haha.. ma pun tahun ni simple jugak. Masak Mee Siam Berkuah Singapura aje... Pun permintaan anak2 jugak! Beli lemang 2 batang cecah dengan sambal daging..! Hehe.. Tahun depan mereka adik beradik dah buat perancangan nak pakat2 korban sama2.. Mudah2an menjadi, insya Allah...

MulutPayau said...

bestnya kak zai....dapat guling2 ngan bantal..heheheh..

Kacang kuda tu mmng mngncam....saya memang suka makan kcng ni...tapi biasanya beli jer kat kedai...tak pernah rebus sndiri...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Tiga2 saya suka !
Kacang kuda tu...walaupun angin, saya makan jugak..

hehe..

JunAina said...

oven dah berdebu lama tak guna. boleh le aina try kek ni nanti, butter lebihan buat biskut masih ada...

aina pun raya kat KAJANG je kak zai, rumah mak tak balik rumah mertua pun tak jengah tp hujung minggu ni akan balik rumah mak mertua anak saudara hubby kawen pulak...

Ros said...

Salam Zaitun,

Ok la tu...janji kita dapat beraya kan...nampak gebu ja kek ni..mesti sedap ni.Kak Ros selalunya kalau nak makan kacang kuda ni beli kat kedai ja tak pernah rebus sendiri pun....

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna...minat juga ya tapi saya tak tahu boleh dibuat kari,satu hari nak cuba.

Zaitun said...

Nieda

Kalau tengok tv secara tak sedar boleh makan bermangkuk2 hehehe...

Zaitun said...

Kamariah Awang

Maknanya mee yang ma masak ada campuran 2 negaralah ya...siam dan singapore hehe...tentu sedap rasanya.

InsyaAllah dengan izinNya.

Zaitun said...

MulutPayau

Kak Zai lebih suka masak sendiri kalau beli kadang2 kurang berasa dan cepat basi.

Zaitun said...

azrina 0307

Selera kita sama...kak Zai suka makan kek yang simple tambahan pula kalau buah orange baunya wangi.

Zaitun said...

JunAina

Kalau dah berdebu tu jangan tunggu lama2 nanti terus melekat susah nak cuci.
kek ni memang sedap tapi recepi asalnya buah lemon kak Zai tukar ke orange sebab lemon terasa masam sikit.

Zaitun said...

Ros

Salam Ros...gebu dan rasanya memang sedap,bahan2 pula tak banyak senang membuatnya.

Peminat kacang kuda juga hehe...

ainnoraini said...

avon dah ade yg baru..yg lame meragam tapi kek tak buat2 lagi ni...

kacang kuda tu saya suke..kalau makan mmg kasi sampai habis tak boleh berhenti...