Monday, June 20, 2011

Tabiat

Adik punya tabiat suka meratah serbuk milo, bermangkuk2 macam makan ice cream. Kalau dibiarkan mungkin boleh habis satu paket dimakannya. Semalam saya tegur, saya cakap kalau dibancuh dijadikan minuman lepas tu cicah roti atau biskut boleh mengenyangkan.

Dia pandang saya tanpa kata menunjukan protes, hubby yang duduk dibelakangnya mengeyitkan mata dan menggelengkan kepala pada saya. Saya faham dengan signal yang hubby tunjukan tapi  kalau tak ditegur perangainya menjadi2. Bukannya saya kedekut tapi tak manasabah makan serbuk begitu saja.

Bila saya masih lagi mengomel hubby pun  tegur katanya biarlah adik makan bila dia dah rasa jemu nanti mesti dia akan berhenti. Lepas tu sambungnya lagi kalau anak dah tak duduk kat rumah ni nanti barulah menangis bila masak makanan kegemaran mereka. Bila hubby dah cakap macam tu saya pun terus diam malas nak berbahas. Dah ada supporters lebarlah senyuman adik

 Dulu ada semusim dia suka makan nutella tak makan dengan roti, disudu terus masuk ke mulut macam makan coklat. Mula2 saya beli botol besar lama2 saya tukar ke botol kecil. Mungkin faham dengan tindakan saya baru dia makan dengan roti. Bukan tujuan saya untuk menyekat makanan yang dia suka tapi saya nak perutnya kenyang dan tak merapu makan benda2 yang tak mengenyangkan.

Semalam sebelum hubby balik ke Terengganu dia sempat berpesan supaya saya membiarkan aje adik dengan tabiatnya katanya lagi bila dah habis nanti abang stok lebih sikit. Ermm...beruntungnya jadi anak ayah.

30 comments:

MulutPayau said...

Kak Zai...dulu anak Mp pun sama jugak..suka sngat ratah milo ni..tapi skrang tabiat tu dah tak de..dia kata dah muak..minum air milo pun tak nak...
Rasanya, bila dah jemu nnti adik akan brhnti dgn sndiri...

ibuintan said...

hahaha...kakzai, tabiat saya juga tu,... dululah masa kecil, sepeket tu saya boleh habis sekali ratah je.... memang best

nasib baik anak takde yg ngikut jejak

sonata anak kancil said...

budak2 ni suke beno dgn milo...coklat kan! masa anak kecik2 dulu sy tak bagi ratah milo...satu - milo mmglah mahal (anak kan ramai - jimat2lah sikit )...sy kawal minum milo ni...sbb terlebih milo ni - anak2 akan hiperaktif...dah beso ni...lantak korang lah ! - tu pun bila dah terajar kawal minum - mereka tak lah over minum milo ni...

ibundo said...

kakpah suko selet peanut butter debgan jari telunjuk. Lepas tu masukkan lam mulut. Ummmmm.. sodap e.
Tapi sojak uric asid dah lobeh had ni, kono ghontikan kojo tak bepaedah tu haha...

ainnoraini said...

same mcm saye kecik2 la kak zai...suke ratah milo...

sampai sekarang pun suke minum air milo...sampai en somi kate...mcm tak air lain nak minum...

fa10 said...

ramai juga budak2 suka ratah milo, tp sy x suka... pahit!

Zaitun said...

MulutPayau

Agaknya budak2 memang macam tu kan makan apa yang dia suka sampai jemu.

Zaitun said...

ibuintan

Ibuintan pun sama juga nasib baik anak tak ada yang ikut kalau tak mesti kena peribahasa kemana tumpahnya kuah hehe.....

Zaitun said...

sonata anak kancil

Kadang2 rasa nak sorok kata dah habis tapi tak sampai hati pula.

Boleh juga kak Zai jadikan senjata kalau makan banyak milo boleh jadi hiperaktif tapi umur dah belas2 masih berkesan ke.

Zaitun said...

ibundo

Kalau setakat selet tu ok lagi kakpah tapi bagi yang dah ada penyakit kena berhati2lah pulak.

Zaitun said...

ainnoraini

Peminat milo jugak tapi dah tak makan serbuknya kan. Kak Zai kalau minum milo tak boleh tidur sama macam minum kopi.

Zaitun said...

fa10

Mungkin kegemaran kebanyakan budak2 sebab rasa dia ada macam rasa coklat.

azi said...

Salam kak Zai....
Akak...memang dah jadi kesukaan budak2 kot...anak2 saya pun macam tu kak...akak tahu, kat rumah saya pernah 2 kilo habis dalam 4 hari saja...he..he...diorang meratah...yg syoknya.. Ainaa pernah menyorok bawah katil meratah 1 cawan penuh milo...he..he..

cikmanggis said...

anak anak memang suka meratah milo..biar je zai..nanti bila mereka dah besar dan berkeluarga kita akan merindui semua benda yang anak anak suka buat...

JunAina said...

kak zai...

mil tu bukan setakat anak...mak pon kadang2 buat perangai tapi sembunyi2 le dari anak...

Acik Erna said...

assalam zai..mak nak dah tak boleh kata apa..anak ayah..h
lagi bila dah dok jauh ni..lagi la kan..

sal said...

anak saya pun suka makan milo..nak tegur,dia buat juga..lelama tak kuasa..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Zai,

Terima kasih sudi singgah blog saya.

Tentang meratah milo ni rasanya memang kegemaran budak2kan. Meratah tak tumpah boleh tahan jugak, cucu saya dahlah ratah milo tumpah pulak tu.

Nieda said...

kak zai anak saya pun mcm tu. makan roti bubuh milo.roti canai, cokodok pun cicah milo.

Tapi ni ikut perangai bapanya. Tak boleh kata pa dah.

Nieda said...

kak zai anak saya pun mcm tu. makan roti bubuh milo.roti canai, cokodok pun cicah milo.

Tapi ni ikut perangai bapanya. Tak boleh kata pa dah.

Zaitun said...

azi

Salam azi...milo kan ada rasa macam coklat itu yang membuatkan budak2 suka.Anak kak Zai sorang aje yang macam tu kalau ramai tak tahulah macam kata azi lah 2 kilo sekejap aje habis.

Zaitun said...

cikmanggis

Macam tu jugak lah yang di katakan my hubby biarkan aje nanti dia akan berhenti sendiri.Haha...memang betul kata cm bila anak dah merantau tau pula merindui makanan yang mereka suka.

Zaitun said...

JunAina

Hehe...mak pun buat juga ya tapi tak nak anak nampak terpaksa menyorok.

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna..tu lah pasal bila kita berbunyi ada yang tukang ampu memjadilah dia.

Zaitun said...

sal

Penat membebel tapi tak berkesan,hari2 jemu jugak kan.

Zaitun said...

Kunang-Kunang

Salam...sama2.

Perasa milo tu macam coklat mungkin sebab tu budak2 suka.Kalau serbuk tumpah memang susah sikit membersihkanya tambah lagi kalau atas karpet.

Zaitun said...

Nieda

Ini betul peminat tegar milo sampai semua makanan dicicah dengan milo.Patutlah ayahnya jadi idola.

wahida said...

kak, saya kecik2 dulu pun suka ratah milo..

sekarang suka order air milo ais tabur...best!!

Nieza said...

akak, dulu saya pun suka gak ratah milo...sekali bancuh air milo sekali ngap masuk mulut...hehe tapi masa zaman kecik-kecik dulula..rasanya normal la tu utk anak akak tu..:)

hani@debumelukut said...

anak hani suka bancuh milo guna air sejuk sbb suka makan milo yg tak larut tu..