Monday, June 27, 2011

Sophe

Hari Sabtu adik datang bersama anaknya Marsya. Tujuan mereka datang nak minta tolong saya jagakan arnabnya buat sementara waktu. Pembantu rumah balik ke seberang dan sementara menunggu yang lain terpaksalah diserahkan pada saya untuk menjaganya.

Warna arnabnya lebih kurang macam kim tapi jenisnya lain sikit, lehernya nampak macam gemuk mungkin lemak tertumpu kat situ, part yang lain sama aje. Cukup manja, kalau panggil sophe terus menoleh, itulah gelaran yang diberi oleh Marsya kepadanya.

Arnab saya ( kim dan beast ) dah diserahkan pada orang lain, bukan tak nak jaga atau tak sayang tapi masa tu tangan saya tak sihat.  kadang2 terasa juga rindu tapi nak buat macamana dah bagi kat orang, sekarang bolehlah saya lepas kan rindu pada sophe. Sebenarnya saya dah tak nak jaga apa2 binatang sebab terasa penat, banyak yang nak ditentukan selain makan minumnya hari2 terpaksa mencuci rumahnya.

Lehernya londeh 


Ini gambar yang saya ambil pagi tadi.

26 comments:

Amie said...

assalam,
leher arnab pun boleh londeh macam leher monyet (kantung makanan) ye? mmg kena layan karenah haiwan peliharaan, anak2 suka arnab tp amie tak mau ...

sal said...

comelnya arnab tu..
klu jaga lama2 boleh jatuh sayang yee..

Zaitun said...

Amie

Kak Zai pernah tengok arnab yang telinganya panjang sampai ke lantai pun ada.

Banyak kerja kena buat tu yang malas nak jaga.

Zaitun said...

sal

Tulah bila dah sayang nanti kena pulangkan semula kat tuan dia.

Kakzakie said...

Assalamualaikum Kak Zai,

Montel, gemuk arnabnya. Kakak geli tau nak pegang pun takut. Tapi kalau tengok ok suka juga.

Ada org commercialkan arnab jadi daging. Macam kesian bila tengok cantik-cantik kena sembelih ye...

Acik Erna said...

Assalam zai..tak pernah tengok lagi arnab yang leher nya macam tu..
saya memang tak pernah bela binatang peliharaan selain dari ikan.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak:):)

Moga akak sihat2 di sana yaa:)

comel arnab !!
tinie ni pandai main jee..belanya tak pandaii...!!hehehe

Zurae said...

Arnab yang comel...saya suka nengok..
Tapi untuk bela...xyah la...kecian binatang tu kalau saya jaga hehe...=)

Zaitun said...

kakzakie

Salam kakzakie...seronok pegang kalau arnabnya gemok,bulu lembut macam peluk bear.

Ha'ah kesiankan disembelih binatang ternakan.Kak Zai pun tak sampai hati dan tak suka makan dagingnya.

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna...Arnab yang macam ni harga dia mahal sikit dari yang biasa tu, ada macam2 species arnab ni.

Lebih kurang macam bela kucing juga cuma makanan dia lain sikit. Erna cubalah nanti anak2 mesti suka.

Zaitun said...

Pn Kartini

Salam Tinie...kak Zai sihat2 aje harap Tinie pun macacam tu juga.

Seronok peluk dengan arnab ni badan dia gebu aje. Tinie cubalah pelihara tak susah sangat menjaganya..

Zaitun said...

Zurae

Salam...kalau suka nengok mesti rasa nak bela,boleh main2 dengan dia selalu.

ibuintan said...

kakzai..saya suka sangat dengan kucing tapi dengan arnab geli pulak..tak sanggup sentuh langsung

nampak comel je sophe tu

Zaitun said...

ibuintan

Kucing dan arnab tak banyak beza,tapi kak Zai rasa bulu arnab lagi lembut.

Hamizah said...

comel bangat..

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

sayangsayangibu said...

kak bila tengok leher arnab tu terbayang pulak monyet sorok makanan dlm mulut (,")

MulutPayau said...

Assalamualaikum Kak Zai...
Comelnya arnab ni...tapi saya jenis yg tak brapa suka bela binatang....kdng2 sian pada anak2..dia orang mntak nak bela kucing..tapi tak dibenrkan...

azi said...

Salam kak zai..
Akak..comelnya arnab tu...akak pun suka bela arnab rupanya..anak2 saya pun teringin nak bela arnab bila tengok sepupu diorang bela..tapi ayahnya tak izinkan...
Akak...saya rasa akak boleh hilangkan rindu pada hubby dengan membelai sophe..he..he..

Zaitun said...

Hamizah

Tu buat sayang walaupun jaga sementara aje.

Zaitun said...

Andrik mcVean

Thank you for dropping.

Zaitun said...

sayangsayangibu

Betul juga kan macam monyet yang lehernya gemuk, suka simpan makanan.

Zaitun said...

MulutPayau

Salam MP...dulu kak Zai pun tak berapa suka bela binatang tapi bila dah ada terpaksa bela lama2 jadi suka pulak.

Zaitun said...

azi

Salam azi...Dulu kak Zai pernah bela kucing lepas tu hubby terlanggar,bela pula arnab hilang tapi balik semula.Masa tu tangan kak Zai tak sihat terpaksa bagi kat orang.Ingat dah malas nak bela tapi anak buah pulak mintak tolong terpaksalah jaga,kesian pulak kan.

suri solehah said...

sayang saya takleh nk tengok si shope tu...mesti comel..saya agak alah skit ngan benda bebulu...

ibundo said...

dulu kpah ada bela arnab jugak. tahinya buat baja. leps tu mati dan dah malas nak bela lagi. leceh..