Thursday, June 23, 2011

3G....SKYPE

Masa kecik2 dulu  kebanyakan rumah kat kampung saya belum ada talipon, kalau ada pun cuma ketua kampung. Bila dah sekolah menengah baru masing2 ada itu pun setelah beberapa kali memohan. Rasanya semua orang tahu betapa bergunanya talipon pada setiap orang.

Masa silih berganti, zaman semakin moden, macam2 talipon ada dipasaran. Sekarang ni kebanyakkan orang dah ada talipon sendiri, boleh dibawa kemana saja. Kalau lelaki cuma masukan ke dalam poket manakala perempuan pula masukkan aje ke dalam handbag. Talipon pula berbagai jenis ikut kemampuan, lagi mahal harganya lagi canggihlah fungsinya.

Saya juga tak mahu ketinggalan walaupun suri rumah sepenuh masa. Kalau ikutkan satu pembaziran juga sebab bukan tak boleh guna talipon yang ada kat rumah. Kalau ada talipon yang boleh dibawa kemana saja kan senang tak payah tercari2 kalau pergi kemana2 contohnya kalau pergi ke shopping komplek, bagitau ada kat mana orang dah boleh cari.

Lagi mudah kalau talipon tu ada 3G ( vediocall ), boleh talipon lepas tu boleh tengok muka orang yang kita sayang atau rindu, tak kiralah jauh ke dekat. Hari2 pun boleh, berapa kali sehari pun boleh tapi jangan lupa cukup bulan bilnya mesti dibayar.

Dengan adanya benda2 yang canggih macam tu taklah kita rasa ditinggalkan atau rasa kesunyian. Hari2 mama dan baba ber 3G ke kata anak2....ya mungkin selepas ini ber SKYPE pula. Walaupun dah berumur tak salah kan kita lepaskan rindu2an melalui alat2 canggih ni.

25 comments:

cikmanggis said...

sayangkan isteri tinggal tinggalkan...sekali sekala dapat jumpa..hilang rindu dendam Jah dimata dekat dihati:)hehe..semoga Zai sihat-sihat selalu:)

Nieda said...

tAhu perasaan kak Zai yg berjauhan..

Zaitun said...

cikmanggis

Sayang isteri ditinggal2kan...huhu...

Terima kasih cm.

Zaitun said...

Nieda

Perasaan orang tua...tua ke? hehe....

azi said...

Salam kak zai...
Akak..baguslah ada alat perhubungan canggih sekarang ni..akak boleh tengok wajah hubby hari2 wpun jauh beratus batu..he..he..

Zaitun said...

azi

Salam azi...Kebetulan ada kak Zai gunakan lah.Tak jauh manapun Terengganu aje.

sal said...

banyknya benda baru untuk berkomunikasi sekarang ye..

fb,skype..ipad..ipong....anak2 lagi pandai bab2 tuh ye..blog ni pun belajar dari anak.... moga bermanfaat ..

Amie said...

assalamualaikum,
kalau dulu jauh di mata dekat di hati, sekarang jah di mata dekat di telinga...best dgr lagu sekali aku jatuh cinta...nostalgia

sayangsayangibu said...

jumpa dlm webcam pun ok jugak kan kak? hilang rindu dapat tatap wajah kesayagan kan?

Zaitun said...

sal

Zaman dah moden segalanya pun moden juga.
samalah macam kak Zai banyak belajar dari anak.

MulutPayau said...

kak zai...
Berguna jugak bnda ni kan... dapat jugak melepaskan rindu pada yg tersayang...moga kak zai ceria selalu...

Zaitun said...

Amie

Salam...terima kasih sudi singgah...hehe...jauh dimata dekat ditelinga.

Best kan lagunya,peminat Nasier Wahab.

Zaitun said...

sayangsayangibu

Dah ada gunakan aje,biar anak juga selalu menunjukkan rindu pada ibubapa tika berjauhan.

Zaitun said...

MulutPayau

Ha'ah memang berguna tambah lagi bila berjauhan hehe...

Terima kasih MP.

suri solehah said...

berjauhan ngan tersayang ye..tu lah alhamdulillah dah ada tech sekarang ni

ibuintan said...

kakzai.. itu antara kebaikan gajet yg canggih ni

wow, makin canggih juga gajet kakzai skarang ni sejak berjauhan dari ce abang ye.. bagus tu kakzai takde la menanggung rindu dendam yg berpanjangan

aNIe said...

Kak...sekarang ni phone tu macam satu keperluan... senang nak cari walau dimana jua berada...hehehe

Zaitun said...

suri solehah

Salam...terima kasih sudi singgah.

Berjauhan disebabkan tugas,nasib baik boleh berhubung dengan tech yang canggih tak lah rasa sunyi.

Zaitun said...

ibuintan

Banyak kebaikan tapi ada juga keburukannya kalau disalah gunakan.

Alhamdulillah senanglah sikit nak berhubung bila2 pun boleh.

Zaitun said...

aNIe

Zaman sekarang sudah menjadi satu keperluan,dalam bilik mandi pun boleh calling2 hehe....

Acik Erna said...

zaitun tak ade salahnya.
anak anak pun boleh tumpang sama..

Kakzakie said...

Hehehe... jeles ke mama dgn baba ber3G? tanyalah balik kat anak Kak Zai. Kakak tak adalah lagi Kak Zai tak tahulah akan dtg.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

nasib baik kita dah maju & moden dengan teknologi sekarang ni.

kalau macam dulu... merana jugak.. kan kak ?

mommylavender said...

salam petang zai~ tah2 ape la teknologi masa depan kan.....uishhhh lagi tua la makin nak romentik kan kan~hee

mamawana said...

Assalam Zai

Yang jauh kita dekatkan
Yang dekat kita rapatkan
Yang rapat kita mesra2kan
Dgn ukhuwah Islamiyah...

Love from mamawana

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/06/kena-senaman-banyak2dah-baik-dah.html