Saturday, October 17, 2015

Montel Jenis Maine coon

Assalamualaikum...

Setelah beberapa kali kucing dan arnab saya hilang dan mati saya tidak lagi memelihara sebarang peliharaan. Sedih sangat membuatkan saya malas.

Satu hari seekor kucing dari spesis maine coon datang kedalam poarch. Mulanya saya biarkan aje mungkin dia saja nak tumpang berehat. Hubby pulak bila nampak ada kucing mulalah belikan makanan. Saya cuba juga halau dengan tujuan balik ke rumah tuan dia. Lama kelamaan dia sudah selesa tinggal dirumah saya.






Kesian juga pada tuan empunya mesti kehilangan. Kucingnya sihat dan telah pun dikasi. Ada juga saya tanya jiran2 kalau ada kehilangan kucing. Sudah dua bulan tinggal dirumah saya tapi tidak ada yang mencari. ini bermakna sayalah jadi tuan barunya.

Saya namakan dia montel sebab badannya yang gemok. Kami sudah menjadi kawan bila saya bercakap dia mengiaw seolah2 faham apa yang saya katakan. Kalau saya baring atas sofa montel akan baring kat bawah. Kalau saya cakap jangan garu atau duduk atas karpet dia akan beralih. Cuma yang susah sikit montel memilih makanan. Kalau beli dry food yang murah montel tak mahu makan terpaksalah beli yang ada brand. Mungkin sudah biasa dengan tuan lamanya.

Inilah montel...teman saya setiap hari.Teman siram pokok, teman sidai baju dan teman buat kerja2 rumah. Paling seronok bila saya bercakap montel akan respond.





Cara montel duduk dan tidur menghiburkan saya.





13 comments:

Mizz Aiza said...

comel dan gebunya bulu montel.. aiza suka kucing.. ;)

saniah ibrahim said...

Comel...suka tengok gayanya yg macam2.
Kucing ni kalau dah jinak dgn kita memang suka jadi peneman spt kucing2 sya juga kakzai apatah kucing yg hilang dulu sya mandi pun tunggu depan bilek air...sedih sngat bila dikenang semula.

mamawana said...

Asslm.

Comelnye gebu kembang bulu ..

IndaMarya said...

Zai.syg sekali saya sgt takutkan kucing.kdg2 kalau ada stray cat yg dtg ke rumah.saya akn pegang kayu dn letakkan makanan.kalau kucing dtg dkat saya pun lari hehe.

Normala Saad said...

Seronok kan ada kucing dalam rumah..sekor pun jadilah, keletah mereka cukup menghiburkan..

Zaitun said...

Sorry kak Zai terlepas pandang soalan indahmarya berkenaan semut attack orkid. sebelum ini orkid kak zai pernah kena attack dgn spider. kak Zai guna spray nyamuk tp yg jenis air. Klau semut tak tahulah pulak.

Bunda_nora said...

Kuching bapak bunda nama comey...bunda tak suka bela kucing... geli...tapi anak2 bunda suke dan sayang kucing...

Tapi kalu ada kucing yang datang2 singgah ...bunda selalu jugak beri makan.... kalu anak2 bunda pula sanggup belikan makanan kuching

NEKCIK said...

masyaallah Zai..rezeki tu..kalau nekcik pun suka..tapi hari tu si bella nekcik hilang sampai 3 bulan..puaslah nekcik solat hajat mintak lah Allah bantu dia pulang..alhamdulilah ..dia lintas betul betul depan kereta kami ..sesat tak dapat cari rumah agaknya..lalu ada hamba allah yang bela..balik gemok..syukur sesangat..camtulah si montel ni agaknya...sesat

Nieda ramly said...

bagus ada teman buat riuh2 di rumah ...untungnya memang baka baik dengan ekor kembang dan comel sangat

Nooriah Abdullah said...

cantiknya si montel tu kakzai, kat umah ni pun ada kucing jugak tpi saya kurang gemo tpi dh anak2 suka pelihara saja lah

paridah said...

comelnya miau...kalau dh jatuh syg sehari xjumpa rasa xsenang..jadi teman di sisi yg sgt setia ni...

hainom OKje said...

Kak Zai....boleh pulak dia lari dari rumah ....kena dera kot haha....
Oren bulu dia, cantik.
Tp saya tak suka bela kucing besar gini Kak Zai sebab dia dah tak mau main sangat...

Lawaklah cara Montel duduk kat pintu tu....mcm tau tau jer dia kak Zai ambik gambo dia

Time Traveller said...

Comel.. patut pun bagi nama montel hahahaa... pandai pulak nak bermanja dengan cara duduk manja montel nie huhju.. :D