Tuesday, September 20, 2011

Siapa tahu....

Kelmarin masa saya pergi beli ikan nampak kat tepi jalan ada orang jual jagung. Saya pun singgah bila tengok isinya cantik saya pun beli satu pack, dalam satu pack ada 5 ketul. Balik rumah adik suruh  rebus aje sedangkan asalnya saya nak buat bubur. Kata adik kalau masak bubur mama sorang aje yang makan sebab dia tak suka, betul juga apa yang dicakapnya. Saya pun rebus ke lima2 jagung tu sebab kata adik dia nak makan banyak. Akhirnya adik makan satu tongkol dan saya juga satu tongkol.

Bila saya buka fridge saya nampak jagung tu masih tak berusik, terpikir dari terbuang aje baik saya jadikan dia makanan yang dah agak lama saya tak makan. Pergi beli kelapa putih lepas tu balik rumah campurkan dengan gula kemudian campurkan dengan jagung yang dah dihiris. Adik tanya sedap ke dan apa nama makanan tu, saya kata cubalah rasa tapi saya sendiri tak tahu apa nama makanan yang saya buat. Dulu masa kecik2 arwah opah selalu buat, kita tau makan aje.

hirisan jagung rebus dicampur dengan kelapa dan gula

Hari Ahad lepas buat puding cocktail lebih sikit sebab hari Isnin adik nak bawa untuk cikgu kesayangan dia. Hari ni bila adik balik dari sekolah cikgu dia balas dengan jeruk ni pula, satu tuperware penuh, dah tinggal separuh baru teringat nak ambik gambar.

macam2 buah

Alhamdulillah ...orang memberi kita merasa.

30 comments:

Amie said...

masa kecik2 dulu bonda biasa buat... tapi guna jagung tua...direndam & direbus...eh, iye ke... kalau tak silaplaa...

ainnoraini said...

tak pernah lagi makan...mesti sedapkan...selalu buat bubur jagung jer...

nnt nak try la buat mcm tu...

MulutPayau said...

mmng sedap jagung gaul ngan kelapa parut + gula...selalu jugak makan...Tapi jeruk tu lagiiii menggoda....

Tirana said...

Kak Zai, saya pun suka makan jagung yang digaul dengan kelapa..dah lama tak makan...

Kamariah Awang said...

Zai... kalau ma panggil jagung yang digaul dengan kelapa tu jagung urap. Biasa dengar tak nama tu?

Kakzakie said...

Mesti cikgu adik sayang adik sebab itu dia bagi jeruk buah yg mengancam bila tengok....:)

Lady Lavender said...

saya pun dulu2 biasa mkn jagung dgn kelapa ni :-))
k.zai..kecur pulak air liur tgk jeruk tayangan k.zai. Betul tuu..org memberi kita merasa :-))

Acik Erna said...

assalam zaitu..saya selalu buat tu..arwah mak kata emping jagung.

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak..jagung rebus dengan kelapa parut tu kegemaran anak2 saya ...saya pun suka....sedapkan kak...:)

p/s Jeruk pun saya suka..he..he..dulu saya boleh habiskan semangkuk sorang..sekarang dah insaf dah...he..he....

Zaitun said...

Amie

Sayang kan masa orang tua2 kita dulu masih ada tak pernah nak ambil tahu bila dah takde susah nak cerita dengan anak.Nasib baik kak Zai masih ingat walaupun simple aje.

Zaitun said...

ainnoraini

ain cubalah buat memang sedap,kat kedai takde jual hehehe...

Zaitun said...

MulutPayau

Kalau yang dah pernah makan tentu tahu rasa dia kan,sedap.

Jeruk tu fresh,buah2annya rangup.

Zaitun said...

Tirana

Sedap kan...sekarang kak Zai tengok banyak jagung dijual bolehlah Tirana buat.

Zaitun said...

Kamariah Awang

Urap jagung... tapi selalu kita dengar urap ni masakan lauk kan.Lain tempat lainlah panggilannya.

Zaitun said...

KakZakie

Adik ni kalau dia sayang kat seseorang apa saja barang atau makanan mesti dia tak lupa.

Zaitun said...

Lady Lavender

Oowh... kalau gitu ramai juga yang biasa makan makanan ni hehehe...

Kesian duk jauh kalau dekat boleh kak Zai hantar.

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna... baru saya teringat memang itulah yang arwah opah saya panggil tapi ada lagi satu emping juga tapi dari beras kot,dah lupa cara buatnya, itu pun dah lama tak makan.

ibundo said...

mak ai terlio tengok jeruk tu.
jagung tu hiris2 buat bubur pun sodap..

Zaitun said...

azi

Salam azi...anak2 azi pun suka ya,sedap kan. Adik kata makanan orang dolu2 hehehe....

azi tentu senang dapat bekalan jeruk sebab dekat aje dah sampai Penang.

Zaitun said...

ibundo

Plan asalnya memang nak buat bubur tapi kenangkan yang makannya cuma seorang.

Kakpah jom kita ke Penang... borong jeruk.

Kunang-Kunang said...

Salam Zai,

Terkenang masa dulu bila mak selalu masakan jagung rebus gaul kelapa ni. Tapi masa tu mak rebus jagong yang dijual dikedai (berbiji2). Berjam2 rebus baru boleh dimakan.

Bagus juga idea zai ni, boleh cuba.

sal said...

tak pernah makan jagung dengan kelapa..tapi saya tengok gambar macam selera..
dpt membayangkan betapa sedapnya..

ibuintan said...

kakzai... arwah mak saya selalu buat camtu dulu...


saya pun suka tapi namanya tak tahu pula


skarang hanya makan jeruk buatan sendiri saja, takut jeruk yg dibeli bercuka... pedih hati

cikmanggis said...

orang memberi kita merasa..suka makan asam tu.Cm pun selalu masak bubur jagung tapi hanya kami berdua je makan.Anak anak tak suka..dorang suka jagung rebus je:)

Zaitun said...

Kunang-Kunang

Salam...Orang dulu2 suka mempelbagaikan makanan supaya anak tak kelaparan tapi sayangnya generasi baru tak mahu praktikkan itu yang membuat banyak yang kurang tahu.

Rasanya memang sedap.

Zaitun said...

sal

Kalau sal beli jagung cubalah buat,cuba buat sedikit dulu kalau rasa sedap baru hiris banyak.

Zaitun said...

ibuintan

Samalah kita tau makan aje hehehe...

Kalau jeruk kat kedai memang semuanya ada cuka itu sebab rasa dia sedap.Kak Zai makan banyak tekak pun rasa perit tak tahu apa campuran yang diorang masukkan.

Zaitun said...

cikmanggis

Terpaksa ikut selera anak2 sebab selalunya mereka tak suka makanan manis terutamanya bubur.

Jeruk asam memang sedap tapi bila makan banyak tekak rasa perit.

Nieda said...

Jeruk ni mesti datang dari Cowrasta , Penang. Meleleh ayaq liuq ni ...

azieazah said...

Kak ZAI, kalu saya nak buat Bubur Jagung, mana cukup 5 tongkol. Maklum rakyat ramai dan peminat pun ramai.

Jagung rebus + kelapa tu saya tak pernah buat lagi. Nak try!

Jeruk campuran tu kalu pi Penang wajib beli!