Sunday, August 14, 2011

Still...... The Best

Setiap kali bulan Ramadhan saya teringat dan teringin untuk makan bubur lambuk yang ada kat sini. Cari lah dari bazar Ramadhan atau masjid mana sekali pun (selera saya) payah nak dapat sesedap yang ada kat sini. Kita dah berpuasa setengah bulan tapi masih belum merasa bubur dari sini. Bubur dari masjid lain dah makan tapi separuh aje yang dimakan yang selebihnya disimpan dalam peti ais.

Semalam tengok majalah 3 ditv3 disiarkan segmen bubur lambuk yang dimasak dimasjid ini. Rasa rindu sebab masa duduk rumah lama setiap tahun akan pergi ambil bubur dari masjid ini. Kalau pun tak setiap hari sekurang2nya seminggu 2 kali. Anak jiran saya selalu ambil lebih sebab dia tahu saya memang suka bubur ni lagi pun pejabatnya berdekatan dengan masjid ni.

Selepas berpindah ada juga hubby pergi ke masjid tu untuk bersolat dan dapatlah dia membawa pulang bubur kegemaran kami sekeluarga. Puasa tahun ni masa tak mengizinkan untuk kesana .

Ada sesiapa yang nak tahu bubur lambuk ni dari mana......

Bubur lambuk dari Masjid Jamek Kampung Baru, kl.

Masjid Jamek Kg Baru
menunggu giliran
berbaris periuknya
dah nak masak
 waktu nak ambik

Dulu kena bawa bekas atau tuperware sendiri tapi sekarang dah siap dibungkus, hanya satu bungkus untuk seorang kalau nak lebih kena beratur semula atau ada ahli lain yang datang bersama.

Semua gambar2 ni adalah ihsan dari google.

16 comments:

Acik Erna said...

assalam zai..dengar cerita aje.tapi memang tak pernah makan bubur lambuk dari masjid tu.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear Kak Zai:)

Citer pasal bubur lambuk..teringat pada mak mertua..hari terakhir puasa mesti ada hidangan bubur lambuknya..ermm..sedap!!;)

azi said...

Salam Akak..
Akak..masa saya keja KL dulu, pernah lah rasa sekali, itupun kawan ofis tolong ambikkan.....sekarang ni kat surau Taman Perumahan saya pun ada Bubur Lambuk yang sesedap Kg. Baru..sungguh kak..memang sedappp...petang ni makan bubur lambuk mesti ingatkan akak...:)

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna...Kalau Erna makan mesti nak cuba lagi,rasa dia memang sedap.

Zaitun said...

Pn Kartini

Salam Tinie...seronoknya kalau ada ahli keluarga yang pandai memasak bubur lambuk yang sedap rasanya.Beruntung Tinie.

Zaitun said...

azi

Salam azi...azi pernah rasalah ya,lagi seronok sebab ditempat azi tinggal sekarang dah ada bubur lambuk yang sama rasanya.
Makan banyak2 untuk kak Zai ya.

cikmanggis said...

dulu ada pernah makan.tapi Cm ni bukan peminat bubur lambuk kecuali bubur lambuk ganu:)orang pantai timur hehe

DAMAI IMPIAN D'BANGI said...

salam kak zai,

saya mmg peminat bubur lambuk, biasa beli dan biasa masak sendiri..anak2 memang suka yg mak dia masak,seperiuk licin dikerjakannya..janji Johor style cam bubur kg baru ni,klu style utara atau pantai timur jawabnya tak berusik le..

hani@debumelukut said...

pernah makan tapi tak berapa suka..mungkin yg di makan tu bukan yg the best..nanti lah nak cuba sekali lagi..

Zaitun said...

cikmanggis

Salam cm...selera kita kan berbeza mungkin cm dah biasa dengan bubur dari pantai timur.

Selamat berbuka cm...apa menu hari ni?

Zaitun said...

DAMAI IMPIAN D'BANGI

Salam...selera kita sama memang suka makan bubur lambuk.Kak Zai pun ada masak sendiri,anak2 suka tak pernah berbaki.

Zaitun said...

hani@debumelukut

Salam...Selera manusia kan tak sama,mungkin ada yang lebih suka masakkan dari tempat lahir sendiri sebab dah terbiasa.

zue said...

pernah merasa sekali je..mmg sedap..waktu tu dok menyewa di kg baru.

masa dulu x lah sehebat skrg...

Nieda said...

Tahun ni tak merasa lagi bubur lambuk .Teringinnya.

sayangsayangibu said...

sya suka juga bubur lambuk
masa di s.alam banyak masjid sedikan bubur lambuk untuk di agih agihkan
balik kerja mesti singgah ambik,anak anak pun suka

bubur lambuk kg baru dah lama terkenal
warisan resepi turun temurun mereka dijaga kan?

Tirana said...

Dok dengar cerita pasal bubur lambuk yang terkenal ni..tapi sekali pun belum merasa lagi.