Wednesday, May 04, 2011

Mekar Di Taman

Tengok dekat blog kakpah cannn...tik sangat bunga orkid yang ada di tamannya, saya pun tak nak ketinggalan ambik kamera tapi bukan DSLR snap snap le kat taman saya, inilah hasilnya.




Gambar kat bawah ni anggerik hutan, wangi baunya tapi bunganya tak tahan lama cuma satu hari saja.



31 comments:

ainnoraini said...

cantik pokok bunga kak zai ye...hidup subur...

rumah saye tak de pun bunga2 mcm ni...yg ade pokok berdaun jer...

sonata anak kancil said...

dari gambar2 yang sangat cantik ni - pasti tuannya sangat rajin !

cikceriacorner said...

salam akak...

cantiknye...bunga orkid tu...

teruja tengok...mcm2 spesis orkid ada..hehhe

bobhandburry said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

sal said...

amboi..memang cantik dan memikat..
mekar di jambangan..

Acik Erna said...

assalam zai..suka tengok gambar bunga..cantik2..tapi kan..dirumah ni satu pokok bunga pun tak de..

ibuintan said...

bila orkid2 ni sentiasa mekar, hati kita pun kembang mekar juga kan

cantek semua tu

anie,Nagoya said...

aaarrrrrgggg....geram gan orkid.tapi kita ni alah gan abuk pokok.tak penah tanam orkid.kat cini bunga orkid mahal.dgn tak de masa.

tapikan...tapikan...td bersihkan depan umah.kosong je.nak tanam bunga lah...nak tanam bunga apa yg ok?lagi 1 bln 7 hgga 8.tak kat umah.takut nnt pokok tu mati.

Cikgu Nurin said...

Banyaknye orkidddd......geraaaammmm...segar bugar pulak tu, orkid akak, hidup segan mati tamo....

FaAtip said...

assalamualaikum, kak zai, lamanya fa tak bersiaran kan? amvoii, cantik la pulak bunga2 tu, tu belum DSLR lagi tu, heheee

aNIe said...

Kak zai...banyaknya bunga okid...cantik2... mertua saya minat tanam okid...tapi anie tak minat...hehehe

Nida said...

tengok bunga orkid ni teringat rumah di Malaysia.. apa khabar ler pokok orkid Nida di sana..
.

Kakzakie said...

Assalamualaikum kak zai,

Apasal bunga orkid kakak tak berbunga? Yg berbunga anggerik je sebab kakak tenggek dia kat atas pokok pelam. Yang lain daun je banyak berbunga tetap tak jugak...

Suka tengok bunga orkid kak zai...

Zaitun said...

ainnoraini

Kalau dijaga dengan baik lagi banyak.

Halaman nampak berseri kalau ada pokok tak kira berdaun atau pun yang berbunga.

Zaitun said...

sonata anak kancil

Taklah rajin sangat cuma kak Zai minat berkebun.

Zaitun said...

cikceriacorner

Salam...Orkid memang bunya yang cantik lagi pun bunganya tahan lama.

Zaitun said...

bobhandburry

Salam...terima kasih sudi singgah.Insyaallah saya akan berkunjung.

Zaitun said...

sal

Terpikat...cantik dan mekar dijambangan.

Zaitun said...

acik Erna

Salam Erna...kalau tengok gambar bunga memang terpegun kan sebab berbagai warna dan bentuk.

Takpe Erna suka masak lagi best kenyang perut.

Zaitun said...

ibuintan

Macamana orkid tu mekar macam tulah hati kak Zai,seronok sangat sebab cantik dan tahan lama.

Zaitun said...

anie,Nagoya

Ini mesti kulit manja tu sebablah alahan pada pokok.

Pokok nak sentiasa dijaga baru hidup subur.

Anie nak balik M'sia ke?

islam mumtaz said...

boleh minta bunganya? hehehehehesalam kenal dari indonesia yaa...

Zaitun said...

Cikgu Nurin

Suka kan kalau tengok orkid.Apa kata cikgu pulihkan semula kot2 nanti hidup subur dan banyak berbunga.

Zaitun said...

FaAtip

Salam Fa...lama menghilang kak Zai ingat dah berhijrah ke negara lain hehehe...

DSLR? Tak mampu nak beli.

Zaitun said...

aNIe

Beruntungnya anie mak mertua minat orkid,tentu banyak kan.

Zaitun said...

Nida

Rumah Nida ada orang jaga ke? kalau ada tentu orkid2 tu hidup.Bila balik nanti tambahlah koleksi.

Zaitun said...

kakzakie

Salam kakzakie...kadang2 kalau pokok gila daun memang tak mahu berbunga.Cuba kerapkan baja bunga lepas tu taruk sebuk teh yang dah digunakan.

Zaitun said...

islam mumtaz

Salam...terima kasih sudi singgah.Kalau nak bunganya kena datang rumah kak Zai.

fuzidss said...

subhanallah kak ..cantiknya ciptaan Allah

Nieda said...

Zaiton: Saya dah masukkan blog ini dalam bloglist saya tanda penghargaan kepada Kak Zaiton. Saya follow..

azi said...

Salam Akak....
alah!!..saya ketinggalan le....saya cukup suka bunga orkid ni...tapi tak pandai jaga....bila tengok bunga2 orkid akak....rasa lapang hati ini...cantik sangat bunga2 akak..pandai akak jaga ye...mesti hidup akak sentiasa gembira sebab dikelilingi bunga2 yang cantik dan mendamaikan jiwa bila dipandangkan...he..he..