Thursday, April 28, 2011

Dah WaktuNya

Anak bujang saya bagi duit suruh hubby beli durian. Hubby beli 4 biji  kata si penjual durian dari  Batu Kurau,Perak. Masa hubby tengah kupas saya cepat2 masuk bilik sebab saya tak nak joint makan. Dah siap hubby suruh siadik naik atas ajak saya tapi saya pura2 tidur.

 gambar google

Pagi esoknya masa anak bujang nak pergi kerja dia suruh saya makan durian yang disimpan dalam fridge. Saya jawab urm saja bila dah tengahari baru saya tengok, bila buka tuperware cakap dalam hati kenapa banyak yang tinggal. Mula2 saya makan 2 ulas saja terasa sedap tambah 2 ulas lagi.Tak berani makan banyak nanti kalau pening siapa yang susah. Petang sampai ke malam tak seorang pun yang berminat. Sampailah petang esoknya masih tak di usik, saya pun keluarkan separuh dan separuh lagi saya masukkan dalam freezer. Saya goreng macam Hana memories buat (terima kasih dan minta halal ) goreng macam cempedak. Sampai malam saya dan hubby saja yang makan itu pun hubby cuma makan 2 ulas manakala siadik makan tapi diluahkan semula, tak sedap katanya.


Saya biarkan aje diatas meja kalau nak bagi jiran dah malam tak elok pula, sampai esok masih tak dimakan akhirnya jadi habuan tong sampah. Selalunya penghuni rumah ni suka sangat makan durian tapi mungkinkah takut disebabkan kejadian yang berlaku.

3 minggu lepas jiran depan rumah saya meninggal akibat makan durian. Petangnya arwah balik dari kerja anak2 berkumpul beli durian, makan ramai2 malamnya arwah sesak nafas terus bawa ke hospital, esok paginya disahkan meninggal. Sebenarnya dah sampai ajal kalau tak makan durian pun kalau dah cukup waktu takkan terlewat atau tercepat walaupun seminit. Tapi kita kenalah berhati2 juga sebab musim panas agak merbaya bagi orang yang berpenyakit.



.

15 comments:

anie,Nagoya said...

YA ALLAH...pertama kali dengar mkn durian smpi meninggal.dah smpi hukumnya.

hihihi...kita tak galat le.sbb bln 3 blek ari tu sempat mkn ari terakhir lak tu.tp skrg tak bleh mkn sebyk cam dulu.skrg kalo mkn byk, tekak rasa lain.esok pasti tak suara....gitunya...

bln6 ada lagi ke????

ainnoraini said...

mungkin dia ade penyakit lain tak...durian cume penyebab dia jer...mungkin dah sampai ajalnye...

saye anak beranak kat rumah tu mmg peminat durian...

Kakzakie said...

Assalamualaikum kak zai,

Kat kg kakak pun sama kawan bapak balik dari surau makan durian tersedak lepas tu sesak nafas, tak sampai hospital lagi dah meninggal. Tapi dia makan dah banyak dan katanya pakcik itu ada darah tinggi... Tapi sebenarnya benar kata kak zai ajal tiba tak tunggu walau sesaat.

Zaitun said...

anie,Nagoya

Ajal dah sampai,durian hanya penyebab.

Kak Zai pun sekarang tak boleh makan banyak takut b/p naik kena berhati2.

Zaitun said...

ainnoraini

Setahu kak Zai arwah takde penyakit sihat aje walaupun dah berumur 70 tahun.

Samalah kita hantu durian.

Zaitun said...

kakzakie

Salam...itulah yang dikatakan ajal maut ditangan tuhan,bila tiba masanya ia akan kembali kepada penciptanya.

Abdul Munir Sanusi said...

Ini 1st time saya nengok orang goreng durian. Kalau adik tak makan sambil diluahkan, saya rasa saya tak sentuh. Saya takut. Huhu!


NB - Batul auntie, ajal maut ditangan Tuhan.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear sis..:)

Sedap nampak durian tu sis..:)

so far..tak makan lagi durian utk tahun ni...huhuhu!!
Mujur hb memang tak suka makan durian..kalau tak ..mesti kerap jekk nak makan!!!:):)

Marina Monroe said...

Dah sampai waktunya, durian penyebab nye..

Acik Erna said...

assalam zaitun..masa dok selangor puun ada terjadi macam tu..tPI Kn dah memang ajal dia kan..

Zaitun said...

Abdul Munir Sanusi

Auntie pun tengok kat blog selalu kalau nak buat goreng isinya dikikis dulu baru campur dengan tepung itu yang selalu orang panggil cekodok durian.

Zaitun said...

Pn Kartini

Salam Tinie...Selalunya kalau bab durian ni hubby dan anak2 kak Zai suka makan tapi tak tahu kenapa,mungkin kejadian berlaku masih lagi diperkatakan membuatkan mereka takut.

Zaitun said...

Maria Monroe

Haah... apa pun sebabnya dah sampai ajal.

Zaitun said...

Acik Erna

Salam Erna...Memang ada berlaku tapi jarang di perkatakan,dah ajal kan.

Tukar statuslah pulak belum tua lagi.

azi said...

Salam Kak Zai..
Akak..kita kalau makan durian memang selalu "lupa" diri kak...macam saya, baru baik sakit mulut sebab panas badan makan durian banyak sangat...
Akak..ajal maut kan dah ditentukan olehNya...makan durian tu cuma penyebabnya sajakan kak...semoga akak sihat selalu ye wpun makan durian banyak....he..he..