Friday, December 18, 2015

Pokok Ati2.

Assalamualaikum...

Tentu ramai yang tahu dan kenal dengan pokok ati2 kan. Pokok ini yang uniknya pada daun dia. Mesti ada dua warna dan warnanya pula cukup terang. Gabungan warna yang terang membuatkan pokok ati2 cantik dipandang. Menurut Sumber yang saya baca pokok ati2 boleh dijadikan ubat untuk mengubati batuk, masaalah asma, bisul, gangguan pencernaan, penyakit cacing dan radang telinga.

Sangat mudah untuk menanamnya. Hanya keratan batang dia boleh membiak dengan subur. Tanah yang digunakan elok tanah peroi. Kalau pergi nursery terutamanya Sungai Buloh banyak betul pokok ati2 yang bermacam2 warna. Kalau saya tak silap boleh dapat rm5 atau rm6 sepokok yang ditanam dalam polybag.

Saya ada enam pokok ati2, ada yang saya beli dan ada yang kawan bagi.












7 comments:

Kakzakie Purvit said...

Sekarang ni musim hujan lagilah cepat subur pokok ati-ati ni KakZai
Kakak dulu banyak versi tapi lama-lama dah malas kakak tukar bunga lain.

saniah ibrahim said...

Pokok ati2 yang buat ubat tu kak zai katanya yang warna merah tua kehitaman .saya ada tanam dulu tapi tak pernah guna pun .
Saya pun baru seminggu ni tanam pokok ati2 spt no 3 tu dan satu lagi warna kuning hijau .Baru cucuk kat pasu kak zai ...

paridah said...

POKOK ATIE MACAM2 BENTUK N WARNANYA CANTIK SEKALI...RAJIN ZAI MENANAMNYA BANYAK KOLEKSINYA TU...

Normala Saad said...

Memang mudah tanam pokok ni. Tahun lepas saya ada dekat 20 jenis. Tahun ni tinggal beberapa je lagi sebab sedar2 dah mati pokok tu sebab saya ambil mudah sangat.

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Bunda_nora said...

AsSalam Kak Zai...

memang cantik pokok ati2 ni...walaupun pokok ini takder bunga, tetapi daun2nya sendiri yang betwarna terang dan beraneka....membuatkan ia cantik dan meriah macam pokok2 bunga lain..

kakyon said...

subur pokoknya Zai.tanam banyak2 cantik..macam2 kaler ada..