Thursday, May 17, 2012

Kuih Keria Versi lg

Salam....

Dah banyak kali buat kuih keria ikut recepi cikmanggis, sebelum ini pun dah pernah buat n3 mengenai kuih ini. Dah jadi salah satu kuih kegemaran seisi keluarga. Selalunya tepung gandum saja yang dicampurkan dengan keledek tapi kalau ikut recepi ini kena tambahkan sedikit tepung pulut. Rasa dia lebih lembut dan kalau disimpan sampai esok pun masih lagi lembut.

Yang membuatkan kerja saya lebih senang ikut cara lg, tak payah nak buat lubang kat tengah2 dia. Buat bulat2 ikut suka besar mana yang disukai. Masa nak goreng api dia jangan terlalu kuat, nanti warna dia sama rata aje.

Terima kasih pada cikmanggis sebab bagi recepi kuih keria yang sedap dan juga lg buat kerja jadi mudah dan cepat.


kedua2nya belum disira dengan gula

ready untuk dimakan

Silalah cuba kalau nak tahu rasanya.

7 comments:

cikmanggis said...

terima kasih sb sudi cuba resepi ni hehe..wah Cm pun nak buat cam zai jugak ..senang tak payah buat lubang:)cantik ,bulat bulat....

Kakzakie said...

Senang nak makan pun ye juga kakzai... kerja mudah. Tapi sekarang kat kedai 2 ringgit pun ada jual terap kuih keria supaya saiz dia sama je...

Kalau tak sira gula makan cecah dgn sambal tumis pun sedap kakak rasa...

MulutPayau said...

sedapnya kuih keria...ada masa nnti nak try buat jugklah...

kasihibu said...

bentuk yang menarik tu kak, sya nak cuba jugak lah

Kump. Adik2 Keluar UMNO said...

Kekejaman Terhadap Orang Muda - ( Lihat sendiri BUKTI, Kenapa kami KELUAR UMNO dan TAKKAN kembali lagi. Buktikan jika ia PALSU )
1~BUKTI 1 * (MESTI TONTON)
2~BUKTI 2 * (HOT)
3~BUKTI 3
4~BUKTI 4
5~BUKTI 5 * (HOT)
6~BUKTI 6
7~BUKTI 7
8~BUKTI 8
9~BUKTI 9
10~BUKTI 10

~ Orang Muda Geng Kita - Usaha Dengan Doa ~



Kami Mahu Generasi Muda Terengganu Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 Sebelum PRU ke-13 Tanpa Perlu Berdolak-dalik!!
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196

5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1






p/s: Ubahsuai (copy&paste) dari 'Abang Sayang'

sal said...

saya pula klu malas..buat panjang-panjang sikit.saya pun tak tebuk lubang..masa ni dah lama tak buat kuih keria..tunggu anak2 berkumpul masa cuti sekolah kat rumah semangat sikit dan buat..

Nieda said...

kuih ni kuih tradisional , kena pandai buat gulanya. kalau tak , tak cantik pula.